קשב וריכוז
מנהלי קהילה
חוקרים: ילדים עם ADHD צריכים ''לזוז כדי ללמוד''
הילד סובל מהפרעות קשב וריכוז ולא מצליח לשבת בשקט כשהוא לומד? מחקר קובע שזה עוזר לו לזכור ולעבד מידע
לחוקרים מאוניברסיטת מרכז פלורידה (UFC) יש בשורה לכל ההורים והמורים שנובחים בתסכול על ילדים עם הפרעות קשב וריכוז: "שבו בשקט ותתרכזו!". לפי מחקר קטן, שממצאיו פורסמו בגיליון האחרון של כתב העת המדעי Abnormal Child Psychology, יש לאפשר לילדים עם ADHD לזוז בזמן ביצוע מטלות לימודים – כולל תזוזה או נדנוד בכיסא ותנועת רגליים מתמדת. התנועתיות, כך נמצא, מסייעת להם לזכור ולעבד מידע בזמן ביצוע מטלות קוגניטיביות סבוכות.
המחקר, שכלל 29 בנים בני 8-12 שאובחנו אצלם הפרעות קשב וריכוז עם רכיב היפראקטיבי (ADHD) וקבוצת ביקורת של 23 בנים בגילים דומים ללא הפרעות קשב וריכוז, בחן את יכולות הזכירה והריכוז של הילדים ביחס ישיר להתנהגות המוטורית שלהם – תזוזה בכיסא, קימה והליכה, וכן תזוזת רגליים בזמן הישיבה. כל ילד התבקש לבצע סדרה של מבחנים הבוחנים את "זיכרון עבודה" שלו; זיכרון זה מאחסן ומנהל מידע לטווח קצר, הדרוש לביצוע מטלות קוגניטיביות סבוכות כגון למידה, עיבוד והבנה.
ממצאי המחקר הצביעו על כך שרוב הילדים המאובחנים עם ADHD היו ערניים יותר וביצעו את המבחנים טוב יותר כאשר הם זזו יותר. ביחס הפוך, הילדים ללא ADHD ביצעו את המבחן בצורה טובה פחות כאשר זזו יותר.
לדברי מארק ראפורט, אחד מעורכי המחקר וראש הקליניקה למחקר למידת ילדים ב-UFC, "ההתערבויות המקובלות, שמטרתן להפחית היפראקטיביות [...] הן ההיפך הגמור ממה שעלינו לעשות למען ילדים עם ADHD". הוא מוסיף כי לא חייבים לתת לילדים לרוץ בכל רחבי הכיתה, אך יש להקל על התנועתיות שלהם כדי לשמור על רמת ערנות הכרחית בזמן ביצוע משימות קוגניטיביות.
בראיון לוושינגטון פוסט, הסביר ראפורט כי מרכיב ההיפראקטיביות אינו מקושר, בדרך כלל, לתביעות היומיום, אך ממצאי המחקר "קרובים יותר למה שאנחנו רואים בממלכת החיות, ומצביעים על תפקיד פונקציונאלי ברור של תנועת-יתר אצל צעירים עם ADHD".
עורכי המחקר ציינו כי דרושים מחקרים נוספים כדי לבחון קשר בין תנועתיות ללמידה אצל ילדים שאובחן אצלם ADHD בגיל מאוחר יותר, וכן בקרב בנות. עם זאת, החוקרים טוענים שכבר כעת ניתן ליישם את ממצאי המחקר הלכה למעשה: רוב התלמידים עם ADHD, הם אומרים, עשויים להפגין ביצועים טובים יותר בלימודים – בין אם מדובר במטלות כיתה, מבחנים או שיעורי בית – אם לדוגמה ישבו על כדורי פיזיו או אפילו על אופני כושר נייחות בכיתה ובבית.
Journal of Abnormal Child Psychology, April 2015