מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

הפרעות אכילה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר איתן גור
מנהל המרכז להפרעות אכילה ומשקל במרכז הרפואי ע"ש חיים שיבא, תל השומר.
דנה צינמן ליטרט
דנה צינמן ליטרט
פסיכולוגית קלינית. למדתי באוניברסיטת תל אביב, אני מטפלת בילדים, נוער ומבוגרים. אני עובדת כבר הרבה שנים במערך להפרעות אכילה לילדים ונוער בתל השומר, תחילה כמדריכה במחלקה להפרעות אכילה, בהמשך פסיכולוגית באשפוז יום, עשיתי את ההתמחות האשפוזית במחלקה וגם את התזה כתבתי בנושא הפרעות אכילה והפחד מהחיים. בשבע השנים האחרונות אני פסיכולוגית במרפאה להפרעות אכילה (הייתי שותפה בהקמתה). בנוסף, יש לי קליניקה פרטית ברמת השרון שם אני מטפלת גם בבוגרות המתמודדות עם הפרעות אכילה.
מורן וילנר סקאל
מורן וילנר סקאל
שלום, אני מורן, פסיכולוגית לאחר התמחות קלינית. בשנים האחרונות עבדתי במרפאה וגם במחלקה להפרעות אכילה לנוער בתל השומר. בעבודתי פגשתי מקרוב את המצוקה, הקושי והמורכבות שפוגשות המתמודדות ופוגשים המתמודדים עם הפרעות אכילה, ונושא זה קרוב מאוד לליבי. כיום יש לי גם קליניקה פרטית בצפון תל אביב : https://www.moranws.com/ אני מאמינה שחלק חשוב מתהליך ההחלמה הוא היכולת לא לחוש לבד, בייחוד במצבים וברגעים בהם נדמה שאף אחד אחר לא מבין מה עובר עלייך, והתחושה יכולה להיות מאוד בודדה. לתחושתי, כל אחת וכל אחד ראויים לחיות חיים מלאים ועשירים, ואני מאחלת לך להצליח להגיע לכך!
אפרת וייס שורץ
אפרת וייס שורץ
נעים מאד, אני אפרת, דיאטנית קלינית, בעלת 12 שנות ניסיון בטיפול בהפרעות אכילה במבוגרים ובמתבגרים. בוגרת תואר ראשון בתזונה מטעם האוניברסיטה העברית ובעלת תואר שני במדעי הרפואה מטעם אוניברסיטת תל אביב. דיאטנית קלינית בצוות הטיפולי של המרכז להפרעות אכילה במבוגרים במרכז הרפואי שיבא תל השומר, חברה בצוות הטיפולי במסגרת הדיור המוגן של הבית השיקומי לנשים מחלימות מהפרעות אכילה בהוד השרון, ומטפלת במבוגרים ובמתבגרים המתמודדים עם הפרעות אכילה בקליניקה פרטית בהרצליה.
כמוניהפרעות אכילהחדשותהפרעות אכילה: ההורים אשמים?

הפרעות אכילה: ההורים אשמים?

חוקרים: לחץ שמופעל על ידי ההורים בנוגע למנהגי האכילה של ילדיהם עלול לתרום להפרעות בהתנהגות האכילה


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

לאינטראקציה של הורים עם ילדיהם סביב הארוחות עשויות להיות השלכות משמעותיות. כך עולה ממחקר קטן שפורסם בכתב העת Journal of Adolescent Health. המחקר מצא כי יחס שלילי של מתבגרים כלפי אכילה עשוי לנבוע מהאופן בו הם תופסים את היחס של הוריהם כלפי מזון.

 

במסגרת המחקר, יותר מ-500 ילדים בני 13 עד 15, דיווחו על מדדים הקשורים להפרעות בהתנהגות האכילה, על מנהגי ההאכלה של הוריהם כיום ועל המשקל והגובה שלהם.

 

גם בקרב בנים וגם בקרב בנות, מעורבות הורית באכילת הילדים נקשרה לפחות סימפטומים של הפרעות אכילה, בעוד ששליטה מוגזמת נקשרה ליותר סימפטומים של הפרעות אכילה.

 

החוקרים, מהמרכז להפרעות אכילה שבאוניברסיטת Loughborough בבריטניה, אומרים שזה מצביע על כך שהורים צריכים להיות מעורבים בכך שהמתבגר שהם מגדלים אוכל את סוגי המזונות הנכונים, אבל צריכים להימנע מלומר לו כמה הוא צריך לאכול.

 

עוד עולה מהמחקר כי כאשר בנים האמינו שהוריהם הגבילו את האכילה שלהם, היו להם יותר תסמינים של הפרעות אכילה. לעומת זאת, אצל בנות היו יותר תסמינים של הפרעות אכילה אצל אלה שהוריהן עודדו אותן לאכול יותר.

 

הקשר בין הורים, ילדים ומזון עשוי להיות מאוד מורכב. החוקרים מסבירים כי לרוב ההורים יש את הכוונות הטובות ביותר והם רוצים שילדם יהיה בריא. כתוצאה, הם עלולים באופן בלי מכוון לעודד או ללחוץ על הילד לאכול יותר ממה שהוא רוצה או לאכול מזון מסוים שהוא לא רוצה לאכול.

 

לדבריהם, הורה שאומר "אתה לא עוזב את השולחן עד שתאכל את הירק הזה" יוצר אווירה שלילית בזמן הארוחות. זה גם עלול ללמד את הילד להתעלם מתחושות טבעיות של שובע.

 

הם מוסיפים כי הפרעות אכילה צצות לרוב בגיל ההתבגרות – תקופה של בניית עצמאות. כאשר הורה מנסה לשלוט באכילה של הילד שלו, הילד עשוי בהמשך לנסות להשיג שליטה עצמית באכילה באמצעות הימנעות מאכילה או אכילה בולמוסית.

 

הם מסכמים כי חשוב למצוא איזון בתחום ההאכלה של הילדים כדי לנסות למנוע הפרעות אכילה. עם זאת, מדובר כאמור בנושא מורכב, ונדרשים מחקרים נוספים בתחום.

 

 

10 עצות למניעת הפרעות אכילה  

 

Journal of Adolescent Health published online 02 October 2013

 

מיכל-אפק
06/10/13 21:02

הי נולדת מחדש,

אני יכולה להבין למה זה תופס אותך במקום של אשמה.

אבל אם תשארי במקום של אשמה, לא תהיה מכך שום תועלת, ולהפך, בדיוק כמו שכתבת.

אני חושבת שחשוב לקרוא את הכתבה כמידע מעורר מחשבה ומכוון לחינוך והדרכה. חשוב להיות מודע לכך שלהערות יש השפעה על הילדים. לא כל ההורים מודעים לכך. חשוב לתת את הדעת על מה מעירים ואיך מעירים. ומי שצריך מומלץ לו שיקבל הדרכה והכוונה בנושא. 

מי שסובל מהפרעת אכילה בעצמו חשו ביותר שיטפל בעצמו. זה דבר ראשון. וזה הכי חשוב לילדים שלו. ומעבר לכך אפשר לשלב בטיפול האישי גם הדרכת הורים לגבי הילדים.

זה הכל.

תרצה-שני
06/10/13 13:22

אין צורך ברגשות אשם של ההורים. יש צורך אצל הרבה הורים ללמוד לערוך חלוקת אחריות בהאכלה:

ההורה אחראי איזה אוכל הוא קונה ונכנס הביתה. מה מוגש בארוחות, היכן אוכלים (רק ליד שולחן המטבח וזה כולל גם את ההורים), ושעות הארוחות.

הילדים אחראים מה הם בוחרים לאכול מתוך מה שמגש וכמה.

כל התערבות מעבר לחלוקת אחריות זו גוררת מאבקי כוחות מיותרים שלא מקדמים את האכילה של הילדים לכיוונים חיוביים.

הורים שמרגישים שישנה בעייה בנושא האכילה בבית מומלץ שיגשו לקבל יעוץ אצל דיאטנית ילדים המומחית לנושא.

נולדת-מחדש
06/10/13 11:06

לא מספיק יש לנו את שלנו, שאנחנו צריכים להתעסק גם עם מה שאנחנו גורמים לילדינו.....

וזה נכון מה שרשום פה, ודווקא אני יודעת את הכל ומאד משתדלת..

אבל זה לא יעזור, הורים תמיד יעשו טעויות גם אם הם ישתדלו הכי טוב בשביל הילד..

מבחינתי כרגע זה מוסיף דעת מוסיף מכאוב.

מעדיפה להשתקם בעצמי וממילא הדאגה לילדי תהיה ממקום יותר בריא