השמנה
מנהלי קהילה
מובילי קהילה
העיניים הגדולות של הקיבה
מחקר מצא כי אנשים רעבים רואים מילים הקשורות למזון באופן ברור יותר
העיניים שלנו לא מעבירות אוטומטית מידע ויזואלי, הן מושפעות ממה שקורה לנו בראש ומהצרכים שלנו. מחקר חדש שפורסם בכתב העת Psychological Science מראה כי אנשים רעבים רואים הרבה יותר בברור מילים הקשורות באוכל, בהשוואה לאנשים שרק סיימו לאכול. השינוי הזה בראייה מתרחש בשלב המוקדם ביותר של התפיסה, לפני שלאזורי מוח גבוהים יש הזדמנות לשנות את המסר שמגיע מהעיניים.
כבר ידוע שמה שמתרחש בראש משפיע על החושים. כך למשל, ילדים עניים חושבים שמטבעות כסף הם גדולים יותר ממה שהם באמת, ואנשים רעבים חושבים שתמונות של אוכל הן בוהקות יותר. החוקרים הצרפתים מאוניברסיטת Nice Sophia-Antipolis רצו לבחון איך זה מתרחש - האם זה איך קורה מיד כשהמוח קולט את המידע הראשוני מהעיניים, או מעט מאוחר יותר, כאשר האזורים הגבוהים יותר של תהליכי חשיבה במוח מעורבים.
לשם כך גויסו 42 סטודנטים במשקל תקין, שנתבקשו להגיע בצהריים, אחרי 3-4 שעות שלא אכלו. כשהם הגיעו, לנחקרים הוסבר שיש עיכוב, ממחציתם ביקשו לחזור אחרי 10 דקות – כך שלא היה להם מספיק זמן לאכול והיתר התבקשו לחזור אחרי שעה ובזמן זה לאכול צהריים.
לאחר מכן כל משתתף התבקש להסתכל על מסך מחשב עליו הבזיקו 80 מילים, כל אחת למשך 1/300 השנייה, בגודל אותיות קטן, כך שאי אפשר היה באמת לקרוא את המילים והן היו ממש על הסף של מה שאדם מסוגל לתפוס באופן מודע. רבע מהמילים היו שייכות לנושאי מזון כמו "עוגה" והיתר היו מילים ניטראליות כמו "סירה".
אחרי הבזק של כל מילה, נתבקש המתבונן להגיד כמה בהירה הייתה המילה והאם המילה הייתה שייכת למזון או שהייתה מילה ניטראלית.
החוקרים מצאו כי המשתתפים הרעבים ראו את המילים השייכות למזון כבהירות יותר וגם זיהו בצורה מדויקת יותר את המילים שהיו קשורות למזון.
מכיוון שהמילים הבזיקו מהר מידי על המסך מכדי לראות אותן בבירור, זה מראה כי השינוי בתפיסה לא נובע מאיזשהו עיבוד מידע שמתרחש במוח לאחר שהאדם כבר הבין במה הוא מתבונן. החוקרים אומרים כי זה מראה שבני אדם יכולים להבחין טוב יותר במה שהם זקוקים לו.
Psychol Sci. 2012 Jan 26. Epub ahead of print
תרגום ועריכה: ד"ר דינה ראלט
מינרבה1
זה נכון בכל התחומים
אנחנו סלקטיבים, רואים ושומעים מה שמענין ומטריד אותנו ומתעלמים/מתענינים פחות בדברים אחרים