השמנה
מנהלי קהילה
מובילי קהילה
הלייקים שלנו בפייסבוק משקפים את מידת ההשמנה
בעזרת המידע שאנשים משתפים וה''לייקים'' בפייסבוק, חוקרים הצליחו למפות את שיעורי ההשמנה באזורים שונים
האם אתם אוהבים את הסדרה משחקי הכס או שיעורי זומבה? מחקר חדש מראה כי באזורים עם שיעורים גבוהים של גולשי פייסבוק עם תחומי עניין שלא דורשים פעילות - כמו צפייה במרתון של הסדרה "בית הקלפים" - קיימים שיעורי השמנה גבוהים יותר. לעומת זאת, באזורים עם שיעורים גבוהים יותר של תחומי עניין הקשורים לפעילות הבאים לידי ביטוי בפייסבוק, שיעורי ההשמנה נוטים להיות נמוכים יותר.
החוקרים מבית החולים לילדים בבוסטון השתמשו בלייקים ("like") ומידע שאנשים שיתפו בפייסבוק כדי להעריך את מידת ההשמנה באזורים שונים בארה"ב, ומצאו כי קיים קשר הדוק בין תחומי העניין בפייסבוק לשיעורי ההשמנה שנמצאו בסקרי בריאות קודמים.
שפע הנתונים שקיים בפייסבוק מאפשר לעשות, בקלות יחסית, השוואות שפעם היו בלתי אפשריות או מאוד יקרות, על מיליוני נחקרים. מיפוי ההשמנה דרך הפעילות בפייסבוק יכול להתבצע ברמת השכונה, האזור או המדינה.
כך לדוגמא, במחקר שפורסם בכתב העת PLOS ONE נמצא כי באזור מסוים באיידהו עם המספר הגבוה ביותר של "לייקים" הקשורים לפעילות, שיעורי ההשמנה היו נמוכים ב-12% בהשוואה לאזור במיזורי בו היה את המספר הכי נמוך של "לייקים" הקשורים לפעילות.
המספר הגבוה ביותר של "לייקים" הקשורים לטלוויזיה היה באזור המכונה חוף מירטל (Myrtle Beach-Conway-North Myrtle Beach, S.C), שם שיעורי ההשמנה היו גבוהים ב-3.9% בהשוואה למקום עם שיעור הלייקים הנמוך ביותר בתחום הטלוויזיה (Eugene-Springfield, Ore).
קורלציה דומה נמצאה כאשר הושוו שכונות בעיר ניו-יורק. בקוני-איילנד, שם היה את האחוז הגבוה ביותר של גולשים עם תחומי עניין הקשורים לפעילות, שיעורי ההשמנה היו נמוכים ב-7.2% בהשוואה לדרום מערב קווינס - השכונה עם השיעור הנמוך ביותר של גולשים בעלי תחומי עניין הקשורים לפעילות.
שיעורי ההשמנה בצפון מזרח ברונקס – השכונה עם השיעורים הגבוהים ביותר של תחומי עניין הקשורים לטלוויזיה – גבוהים ב-27.5% מאשר בגרינפוינט - השכונה עם האחוז הנמוך ביותר של תחומי עניין הקשורים לטלוויזיה.
זהו לא המחקר הראשון שמתבסס על מידע של גולשים שמסתובב ברשתות החברתיות ובאינטרנט. לאחרונה חוקרים גילו כי חיפושים של מידע על הפרעות נפשיות בגוגל משתנים בהתאם לעונה. בשנת 2011 פורסם כי צוות מתמטיקאים בדק ביליוני ציוצים ברשת החברתית "טוויטר" במשך 3 שנים ומצא ירידה הדרגתית ברמות האושר הגלובלי בשנים האחרונות. שנה לפני כן, מדען הצליח לחזות מגמות תחלואה בשפעת על-ידי ניתוח מסרונים שפורסמו ברשת החברתית טוויטר.
תרגום ועריכה: ד"ר דינה ראלט