מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קשב וריכוז

מנהלי קהילה

דר' טמיר אפשטיין
דר' טמיר אפשטיין
פסיכיאטר, מנהל מרפאת פוקוס. המרפאה להפרעות קשב במבוגרים, המרכז הרפואי ע\\\"ש שיבא, תל השומר.
ד
ד"ר נעמי וורמברנד
שמי נעמי. מזה תריסר שנים אני עוסקת בסיוע לנוער ומבוגרים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כדי להכשיר את עצמי למשימה זו,  למדתי חינוך ופסיכולוגיה בתואר ראשון, ויעוץ חינוכי וחינוך מיוחד בתאר שני ושלישי. כמו כן, אני מאבחנת דידקטית, מאמנת אישית להפרעות קשב, מנחת קבוצות. במשך שנים הייתי מרצה בחינוך מיוחד ופסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, מכללת בית ברל ומכללת סמינר הקיבוצים. מעבר להיבט האקדמי, אני עוסקת ביזום והקמה של מסגרות מגוונות שפועלות לטובת האוכלוסיה של בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כך הקמתי, לפני כ- 12 שנה, את מרכז מהו"ת (מרכז התעצמות ותובנה)  במכללת סמינר הקיבוצים עבור הסטודנטים עם הלקויות. מאז הוקמו 26 מרכזי מהו"ת ברחבי הארץ עבור תלמידים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב במערכת החינוך העל יסודי. המרכזים מנוהלים כרשת ושייכים מבחינה מקצועית למרכז "דרך מהות" של מכללת סמינר הקיבוצים, שאותו אני מנהלת. לפני כשנה הוקם מרכז מהו"ת בכלא מעשיהו עבור אסירים עם לקויות למידה והפרעות קשב. אנו מטפלים גם במובטלים כרוניים  על רקע לקותם, כדי להחזירם לעולם התעסוקה, בשיתוף עם עמותת בעצמי. בנוסף, אנו מנהלים מערך השתלמויות מסועף בחדרי מורים ובקרב מטפלים והורים.   
יפעת אלנקרי
יפעת אלנקרי
נעים מאוד, שמי יפעת אלנקרי דיאטנית קלינית בעלת תואר בתזונה B.SC מטעם אוניברסיטת אריאל ובעלת תואר B.A במדעי ההתנהגות. נשואה ואמא לארבעה. עובדת נכון להיום כדיאטנית כללית וילדים בקופ"ח לאומית, מקבלת בקליניקה פרטית בגינות שומרון אכילה רגשית והפרעות אכילה על כל גווניהן. בנוסף מתרגלת באוניברסיטת אריאל בחוג למדעי התזונה ודיאטנית בפרוייקט אורח חיים בריא מטעם משרד החינוך.
כמוניקשב וריכוזמדריכיםהאם לילד שלך יש ADHD?

האם לילד שלך יש ADHD?

בחן את ילדך: מהם הסימנים המרמזים על כך שמומלץ להביא את הילד לאבחון הפרעות קשב וריכוז


(צילום: panthermedia)
(צילום: panthermedia)

חושדים שלילד שלכם יש הפרעת קשב וריכוז? ענו על השאלון. אם לפחות שישה מתשעת הקריטריונים הבאים נכונים לגבי הילד, מומלץ להגיע לאבחון:

 

1) קושי להתמקד בפרטים וביצוע שגיאות "טיפשיות".

האם ילדך יודע את החומר אך שוגה בפרט קטן למשל מבלבל בין סימני + - , לא קורא שאלה או הוראה עד הסוף או שוגה בעניין פשוט כמו: 2+2=5?

 

2) קושי בהחזקת קשב.

האם ילדך יכול לקרוא טקסט ארוך? האם הוא משתעמם בקלות? עוזב בקלות ספר? לא קורא עד הסוף? האם הוא זוכר איפה הוא עצר אם הוא עוזב את הספר? האם מצליח לעקוב אחרי העלילה בסרט או בתוכנית טלוויזיה?

 

3) מקשיב חלקית בלבד למה שאומרים לו.

האם ילדך לא שומע כשמדברים אליו? האם הדבר מתרחש גם כאשר הוא יושב מול הטלויזיה או המחשב וצריך לקרוא לו 100 פעם? האם במהלך שיחה עמו הוא מאבד את הרצף?

 

4) אינו עוקב אחרי הוראות במלואן.

האם יש צורך לחזור על ההוראות הניתנות לילדך מספר פעמים או לפרק עבורו משימה לחלקים קטנים בגלל שכחה?

 

5) ארגון לקוי.

האם כאשר ילדך מסדר ילקוט או חדר הוא זקוק לעזרה? עד כמה הוא הוא זקוק לה? האם הוא זקוק למערכת השעות באמצע השנה כדי לסדר ילקוט? האם הוא מתעכב בכניסה לאמבטיה וביציאה ממנה? האם הוא מתעכב בהתארגנות בבוקר?

 

6) נמנע מביצוע מטלות הדורשות מאמץ מנטלי מתמשך.

האם ילדך דוחה מטלות או אינו מסיים משימות?

 

7) מאבד דברים.

האם ילדך שוכח היכן השאיר סווטשירט, מפתחות או פלאפון?

 

8) מוסח בקלות.

האם כל רעש מפריע לילדך? האם מחשבותיו "קופצות מדבר לדבר" במהלך משימה?

 

9) שכחן.

האם ילדך זוכר למסור הודעות? זוכר תאריכים?

 

מצאת כי לפחות 6 קריטריונים נכונים לגבי הילד? כעת בדוק אם יש לו סימנים להיפראקטיביות 

 

 

* ד"ר איריס מנור היא מנהלת מרכז הקשב של בית החולים גהה משירותי בריאות כללית ומנהלת תחום הפרעות קשב וריכוז באתר "כמוני".

היי לילד שלי יש ליגמה, מה לעושת?

אורן-מלול
07/07/19 13:00

לא לא לאאאאאאא אוי ואבוי למי שכתב את זה אוי אברוך ומסכן , חד וחלק לפי מה שרשום פה כול ילד בארץ וגם מבוגרים הם בעלי בעיות קשב וריכוז מאיפה להתחיל לצתת את הטעות הזאת שהיא היומה , נלך רק לאחד מהם שכתוב , נמנע מביצוע מטלות הדורשות מאמץ מנטלי מתמשך. האם ילדך דוחה מטלות או אינו מסיים משימות? בואו נראה כמה ילדים בארץ מתחילים במשהו ולא מסיימים מאלף ואחד סיבות האם זה מגדיר את הילד ככזה נדחוף לו רטלין בגלל זה ?? עוד אחד שהורד אותי מצחוק , קושי בהחזקת קשב. האם ילדך יכול לקרוא טקסט ארוך? האם הוא משתעמם בקלות? עוזב בקלות ספר? לא קורא עד הסוף? האם הוא זוכר איפה הוא עצר אם הוא עוזב את הספר? האם מצליח לעקוב אחרי העלילה בסרט או בתוכנית טלוויזיה? תגידו לי אתם האם גם אתם לוקים בהפרעות קשב וריכוז , מי בחייו לא פתח ספר וזרק אותו באמצע מי מתישהו לא ראה סרט ולא הבין את העלילה של הסרט כי הסרט לקוי בשלל דברים , האם גם בגלל זה נדחוף לו רטלין אוי ואבוי לצרה , הדבר הטוב שאתם כהורים יכולים לעשות זה לקחת אותו למאמן אישי ואני אומר מאמן ולא פסיכולוג מאחר והמאמן עובד איתו על הדברים בצורה שונה ולא שיגרתית לפניי הריטלין לא פעם פנו אליי מאומנים שלי ודיברו איתי על כך וכול פעם אני מציין לא לקחת ריטלין לפניי אימון אישי ואם לקחת כדורים זה חלק מחייך עליך לדעת שזה לתמיד ויהיה לך השלכות באי נטילת הכדורים אישית אני טוען שריטלין = סם