מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

סרטן המעי הגס

מנהלי קהילה

פרופ' הוברט אילה
פרופ' הוברט אילה
אונקולוגית בכירה, מנהלת המרכז לגידולים במערכת העיכול ,מכון שרת ,בית חולים הדסה עין כרם. מרצה בכירה באוניברסיטה העברית ויושבת ראש הקבוצה הישראלית לגדולי מערכת העיכול תחת האיגוד האונקולוגי.
ד
ד"ר רוית גבע
אונקולוגית מומחית בגידולים ממאירים במערכת העיכול מבית חולים איכילוב.
דניאל זכריה
דניאל זכריה
דיאטנית קלינית, המערך האונקולוגי ומרפאות גידולי מערכת העיכול בית חולים איכילוב.
כמוניסרטן המעי הגסחדשותהאם חיידק אחראי לעלייה בהיקף התחלואה בסרטן המעי הגס?

האם חיידק אחראי לעלייה בהיקף התחלואה בסרטן המעי הגס?

חוקרים אמריקאים זיהו תת סוג של חיידק שמצוי לרוב בחלל הפה ועשוי לנדוד למעי ולעודד פעילות סרטנית, כמו גם לפגוע ביעילותם של טיפולים למחלה


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

סרטן המעי הגס והחלחולת הוא אחד הגידולים הממאירים הנפוצים במדינות המערב, השני בשכיחותו בישראל אחרי סרטן השד, ובשנים האחרונים מאובחנים בו כ-3,200 ישראלים מדי שנה.

 

בעשורים האחרונים מתועדת בעולם עלייה בהיקף התחלואה, בעיקר בקרב בוגרים צעירים וב'מדינות מעבר', כמו חלק ממדינות מזרח אירופה שהרכיבו בעבר את יוגוסלביה, ארמניה, גיאורגיה, אלבניה ועוד.

 

לפי נתונים ממאגר הסרטן העולמי שדווחו ביולי 2022 בכתב העת Lancet Gastroenterology & Hepatology, בין השנים 1990 ל-2019 לפי המאגר שמרכז דיווחים מ-204 מדינות, מספר החולים הוכפל מ-842 אלף ל-2.17 מיליון, ושיעורי התחלואה גדלו ב-20% מ-22.2 למאה אלף תושבים בשנת 1990 ל-26.7 למאה אלף בשנת 2019. אמנם הגורם המדויק לעלייה בתחלואה אינו ידוע, וההערכה כי לפחות חלק ממנה קשור לעלייה בגורמי סיכון התנהגותיים למחלה שמאפיינים צעירים, ובהם מזון מעובד לא בריא, השמנה, אורח חיים יושבני, העדר פעילות גופנית סדירה, עלייה בשיעורי העישון וגם שתייה מרובה של אלכוהול.

 

עתה מצאו חוקרים אמריקאים כי ייתכן וגם חיידק מסוים עשוי להסביר את העלייה בהיקף החולים וגם את העמידות לחלק מהטיפולים למחלה.

 

פעילות סרטנית מוגברת

 

החוקרים במרכז פרד האצ'ינסון (Fred Hutchinson) לסרטן שבמדינת וושינגטון בארה"ב, לצד חוקרים ממכוני מחקר בעיר בוסטון וכן מאיטליה ודרום קריאה, זיהו תת-סוג מסוים של חיידק שנמצא בדרך כלל בחלל הפה, המסוגל לנדוד למעיים ולהצטרף להרכב החיידקים שמאכלסים את המעי – המיקרוביום. חיידק זה גם נוטה לשגשג בתוך גידולים שמתפתחים במעי הגס, פועל להאצת התקדמות הגידול הסרטני וגם עלול לפגוע ביעילותם של הטיפולים לסרטן המעי הגס.

 

החיידק שעמד במוקד המחקר הוא Fusobacterium Nucleatum, ומחקרים בעבר זיהו אותו בשכיחות גבוהה ברקמות גידולי סרטן המעי הגס שהוצאו מחולים בניתוחים ובבדיקות ביופסיה. כמו כן ידוע כי חיידק זה מצוי בחלל הפה של אנשים רבים. החוקרים ביצעו סריקה גנומית לתתי סוגים של חיידק זה מתוך דגימות שנאספו מחלל הפה של 80 בריאים ומדגימות של גידולי סרטן המעי הגס שנאספו מ-51 חולים שנותחו למחלה. החוקרים מצאו תת זן מסוים של חיידק זה המסומן באותיות  Fna C2 שהיה קשור לפעילות סרטנית  מוגברת במעי הגס והחלחולת.

 

כשתת החיידק שזוהה הוזרק במכוון לעכברי מעבדה, נמצא כי רבים מהם פיתחו גידולי סרטן המעי הגס מסוג 'אדנוקרצינומה'.

 

ניתוחי הרכב חיידקי המעי (המיקרוביום) מ-116 חולים הצביעו על שיעור גבוה של תת סוג החיידק Fna C2 ברוב הגידולים.

 

החוקרים גם מצאו את החיידק ב-29.2% מתוך דגימות צואה שנאספו מ-627 חולי סרטן המעי הגס, בהשוואה ל-4.8% בלבד מדגימות הצואה שנאספו מ-619 אנשים בריאים. כך למעשה תיארו החוקרים את תפקידו של החיידק בהתפשטות המחלה הממארת.

 

במקביל, החוקרים מצאו כי עכברים שפיתחו סרטן המעי הגס על רקע הזרקת החיידק – נטו יותר להציג עמידות לטיפולים התרופתיים למחלה.

 

המחקר נתמך בין השאר על ידי מענקים מטעם המכון הלאומי לבריאות בארה"ב (NIH) וקרן המחקר הלאומית של קוריאה (NRF), וממצאיו מדווחים בגיליון מארס 2024 של כתב העת Nature.

 

קרוהן וקוליטיס ואיזון סוכרת

 

ד"ר סוזן בולמן (Bullman), חוקרת מיקרוביום בגידולי סרטן שהייתה אחת ממחברות המחקר, מסרה בהודעה לתקשורת כי "ראינו באופן עקבי שחולים עם גידולים במעי הגס שמזוהה בהם החיידק מתמודדים עם הישרדות גרועה יותר בהשוואה לחולים ללא חיידק זה. עכשיו אנחנו מגלים שתת-סוג מסוים של החיידק הזה אחראי לצמיחת הגידול".

 

זיהוי החיידק בעבודה החדשה עשוי לסייע בשיפור גישות טיפוליות ופיתוח בדיקות סקר חדשות מוקדמות לסרטן המעי הגס – הגורם השני בשכיחותו לתמותה מסרטן באוכלוסייה הבוגרת ברבות ממדינות המערב, אחרי סרטן הריאות.

 

לצד בדיקות הסקר הקיימות למחלה – דם סמוי בצואה וקולונוסקפיה, שמאפשרות לאבחן גידולי סרטן המעי הגס בשלבים מוקדמים, בדיקות צואה לנוכחות תת סוג החיידק הספציפי שנבחן במחקר אולי יכלו לאתר אנשים בסיכון לסרטן המעי הגס, כשהחיידק מצוי בגופם וכבר נדד למערכת העיכול – זיהוי שעשויה להיות לו חשיבות משמעותית גם על רקע ההשפעה הקשה של החיידק על ירידה בתגובה לטיפולים למחלה.

 

המחקר החדש מחדד את התפקיד המתבהר של המיקרוביום – הרכב החיידקים שמאכלסים את המעי – בהתפתחות סרטן המעי הגס. בשנים האחרונות הולך ומתחדד תפקידו של המיקרוביום בהתפרצות והתלקחות של מחלות רבות. בין השאר, יש עדויות רבות על תפקידו בהתפתחות מחלות מעי דלקתיות מסוג קרוהן וקוליטיס כיבית. כמו כן, בשנים האחרונות התחדדו השפעות המיקרוביום על ההשפעה של אכילת מזונות מסוימים על שינויים ברמות הסוכר בדם שמשתנים מאדם לאדם, ופותחו תוכנות שמבקשות באמצעות אפיון המיקרוביום הייחודי של מאובחנים עם סוכרת להתאים דיאטות אישיות שמסייעות לשמר רמה מאוזנת ככל שניתן של סוכר בדם. בשנים האחרונות מחקרים מזהים ריכוז גבוה של חיידקים מסוימים במיקרוביום של חולי סרטן המעי הגס, בהשוואה לבריאים, ובין השאר החיידקים המכונים 'בקטרוידס פרג'יליס', 'אשריכיה קולי', 'פוזוובקטריום נוקלאטום', 'אנטרוקוקוס פקאליס' ו'סטרפוטוקוס גלוליטיקוס'. עם זאת, המחקר הנוכחי הוא ייחודי בזיהוי תת סוג חיידק ספציפי שככל הנראה מעורב בהתפתחות והתקדמות המחלה.

 

Nature, doi: 10.1038/s41586-024-07182-w