קשב וריכוז
מנהלי קהילה
האם זה באמת ADHD או פשוט חוסר בגרות?
מחקר מצא כי ילדים רבים שמאובחנות אצלם הפרעות קשב וריכוז עשויים פשוט להיות הצעירים ביותר בכיתה
מחקר חדש מראה כי לתלמידים הקטנים ביותר בכיתה סבירות גבוהה יותר להיות מאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז עם רכיב היפראקטיבי (ADHD) ולקבל תרופות לטיפול בהפרעה, בהשוואה לגדולים ביותר.
חוקרים מטאיוואן בחנו נתונים של 378,881 תלמידים בגילי 4 עד 17 ומצאו כי תלמידים שנולדו באוגוסט - החודש שלפני נקודת החיתוך להתחלת בית ספר או גן בטאיוואן (31 באוגוסט) - מה שהופך אותם לצעירים ביותר בכיתתם - היו בעלי סבירות גבוהה יותר לקבל אבחנה של ADHD מאשר אלה שנולדו בספטמבר, שהחמיצו את נקודת החיתוך של השנה הוקדמת, ולכן הם המבוגרים ביותר בכיתתם - מבוגרים כמעט בשנה מהילדים שחוגגים יום הולדת באוגוסט.
הממצאים שפורסמו בכתב העת The Journal of Pediatrics הצביעו על כך שלבנים ילידי אוגוסט סיכון גבוה ב-63% להיות מאובחנים עם ADHD לעומת בנים ילידי ספטמבר, ולבנות שנולדו באוגוסט סיכון גבוה ב-71% לאבחנה שכזו בהשוואה לאלו שנולדו בספטמבר. גם הסבירות לקבלת טיפול תרופתי ל-ADHD הייתה גבוה יותר בילידי אוגוסט – גבוהה ב-76% בבנים וב-65% בבנות – בהשוואה לילדי הכיתה שנולדו בספטמבר.
החוקרים מסכמים כי הגיל היחסי של הילד בהשוואה לבני כיתתו, שמהווה אינדיקטור לבגרות נוירו-קוגניטיבית, הוא קריטי בסיכון שילד יאובחן עם ADHD ויקבל תרופות לטיפול בהפרעה. הם מבהירים כי בעוד שרק מעטים חולקים על כך ש-ADHD היא הפרעה לגיטימית שעלולה לפגוע בהצלחה של הילד בלימודים ובחיים ושהטיפול יכול להיות יעיל, הממצאים מדגישים את החשיבות של לקיחת גיל הילד ביחס לכיתתו בחשבון כאשר מאבחנים ADHD ורושמים תרופות לטיפול בהפרעה.
גם בישראל
הממצאים מחזקים ממצאים דומים שהתקבלו ממחקרים קודמים שנערכו באזורים שונים בעולם. גם מחקר שנערך בישראל על ידי שירותי בריאות כללית בקרב 4,000 ילדים ישראלים בגילי 6 עד 11 שנים, שממצאיו פורסמו בשנה שעברה, מצא כי לתלמידים הצעירים בכל מחזור - שנולדו בחודשים ספטמבר עד דצמבר - ישנו סיכון מוגבר להיות מאובחנים עם ההפרעה – לפי המחקר בשיעור של 24% לעומת חבריהם הבוגרים שנולדו בחודשים ינואר עד אפריל.
מחקר קנדי שפורסם בשנת 2012 בכתב העת Canadian Medical Association Journal מצא גם הוא כי ילדים שהם הצעירים ביותר בכיתתם, הם בעלי הסיכוי הגבוה ביותר להיות מאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז ולקבל עבורן טיפול, מבין כל ילדי הכיתה. המחקר כלל כמעט 940,000 ילדים קנדים בני 6 עד 12 והחוקרים השוו ילדים שנולדו בחודש דצמבר, החודש שלפני נקודת החיתוך להתחלת בית ספר או גן בקנדה (31 בדצמבר) לילדים שנולדו בינואר. סך הכל, לבנים הצעירים ביותר היה סיכוי גבוה ב-30% לקבל אבחנה של ADHD מאשר הילדים המבוגרים ביותר בכיתה ולבנות הצעירות ביותר הסיכוי היה גבוה ב-70%. לבנים הצעירים ביותר היה סיכוי גבוה ב-41% לקבל טיפול תרופתי ולבנות הצעירות הסיכוי המוגבר עמד על 77%. באשר לילדים שנולדו בחודשים אחרים – ככל שהם היו צעירים ביחס לבני כיתתם, כך עלתה הסבירות שיאובחנו עם ADHD ויקבלו תרופות. שני מחקרים שנערכו בארה"ב ופורסמו בשנת 2010 הגיעו לתוצאות דומות.
ממצאי המחקרים מעלים שאלות מטרידות על האופן בו אנחנו מתייחסים לילדים תזזיתיים שפשוט לא יכולים לשבת בשקט – שפעמים רבות הם הילדים הצעירים ביותר בכיתה.
The Journal of Pediatrics DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.jpeds.2016.02.012