הפרעות אכילה
מנהלי קהילה
האם המגזין ווג יגדיר מחדש את היופי?
עורכי מגזין האופנה ''ווג'' הודיעו כי לא יפרסמו תמונות של דוגמניות רזות מידי. האם מדובר בשינוי אמיתי?
מגזין "ווג" (Vogue), ממגזיני האופנה המובילים בעולם, הודיע בסוף השבוע כי לא יופיעו במגזין תמונות של דוגמניות ודוגמנים רזים מידי או צעירים מגיל 16, במטרה לקדם תדמית גוף בריאה. את ההגדרות לרזון שלא יופיע יותר בעמודי המגזין הם לא פרסמו.
19 עורכי המגזין ברחבי העולם הסכימו להתחייב לשדר תדמית של דוגמנים בריאים. הם הסכימו "לא לעבוד במודע עם דוגמנים מתחת לגיל 16 או כאלה שנראה כי יש להם הפרעות אכילה". הם כתבו בהתחייבות "נעבוד עם דוגמנים שלדעתנו הם בריאים ונעזור לקדם תדמית גוף בריאה".
העורכים אף פנו למעצבי הבגדים בבקשה לא לעצב דגמי אב-טיפוס לבגדים במידות קטנות ולא מציאותיות, שמגבילים את טווח הנשים שיכולות להצטלם איתם ומעודדים שימוש בנשים רזות בצורה קיצונית.
מדובר בצעד חשוב בעולם האופנה והתקווה היא שמגזינים אחרים ילכו בדרכו של ווג. אך יש האומרים כי מדובר ב"מס שפתיים" בלבד, שנועד להדוף את הביקורת הרבה שהוטחה במגזינים על קידום דימויים של יופי המעודדים הפרעות אכילה.
המבקרים מציינים כי לא הוגדרו מדדים אובייקטיביים לקביעת רזון שאינו תקין ולכן לא יפורסם במגזין. זה נותר לשיקול דעתו של כל עורך. בנוסף, לא התייחסו עורכי המגזין לתופעת עריכת התמונות באמצעות תוכנות כמו פוטושופ, המקדמת סטנדרטים בלתי אפשריים של יופי. כדי להראות שמדובר בצעד קטן בלבד, חלק מהמבקרים מציינים את השינויים שנעשו בישראל בתחום.
בישראל אושר לאחרונה חוק מהפכני הקובע כי דוגמנים ודוגמניות בתת משקל לא יופיעו בפרסומות. החוק מציב הגדרות ברורות: מצב תת משקל יקבע על ידי בדיקת רופא בה ייבדק האם הדוגמן נמצא מעל 18.5 במדד BMI, שנחשב כתת משקל. בנוסף, נקבע כי בכל פרסומת בה ייעשה שימוש בתוכנות עריכה דיגיטליות כמו פוטושופ לצורך הצרת היקפים, יופיע כיתוב המעיד על כך. תנאי החוק יחולו גם על פרסומות שנערכו בחו"ל עם דוגמנים זרים ומיובאות לארץ.