מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קשב וריכוז

מנהלי קהילה

דר' טמיר אפשטיין
דר' טמיר אפשטיין
פסיכיאטר, מנהל מרפאת פוקוס. המרפאה להפרעות קשב במבוגרים, המרכז הרפואי ע\\\"ש שיבא, תל השומר.
ד
ד"ר נעמי וורמברנד
שמי נעמי. מזה תריסר שנים אני עוסקת בסיוע לנוער ומבוגרים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כדי להכשיר את עצמי למשימה זו,  למדתי חינוך ופסיכולוגיה בתואר ראשון, ויעוץ חינוכי וחינוך מיוחד בתאר שני ושלישי. כמו כן, אני מאבחנת דידקטית, מאמנת אישית להפרעות קשב, מנחת קבוצות. במשך שנים הייתי מרצה בחינוך מיוחד ופסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, מכללת בית ברל ומכללת סמינר הקיבוצים. מעבר להיבט האקדמי, אני עוסקת ביזום והקמה של מסגרות מגוונות שפועלות לטובת האוכלוסיה של בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כך הקמתי, לפני כ- 12 שנה, את מרכז מהו"ת (מרכז התעצמות ותובנה)  במכללת סמינר הקיבוצים עבור הסטודנטים עם הלקויות. מאז הוקמו 26 מרכזי מהו"ת ברחבי הארץ עבור תלמידים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב במערכת החינוך העל יסודי. המרכזים מנוהלים כרשת ושייכים מבחינה מקצועית למרכז "דרך מהות" של מכללת סמינר הקיבוצים, שאותו אני מנהלת. לפני כשנה הוקם מרכז מהו"ת בכלא מעשיהו עבור אסירים עם לקויות למידה והפרעות קשב. אנו מטפלים גם במובטלים כרוניים  על רקע לקותם, כדי להחזירם לעולם התעסוקה, בשיתוף עם עמותת בעצמי. בנוסף, אנו מנהלים מערך השתלמויות מסועף בחדרי מורים ובקרב מטפלים והורים.   
יפעת אלנקרי
יפעת אלנקרי
נעים מאוד, שמי יפעת אלנקרי דיאטנית קלינית בעלת תואר בתזונה B.SC מטעם אוניברסיטת אריאל ובעלת תואר B.A במדעי ההתנהגות. נשואה ואמא לארבעה. עובדת נכון להיום כדיאטנית כללית וילדים בקופ"ח לאומית, מקבלת בקליניקה פרטית בגינות שומרון אכילה רגשית והפרעות אכילה על כל גווניהן. בנוסף מתרגלת באוניברסיטת אריאל בחוג למדעי התזונה ודיאטנית בפרוייקט אורח חיים בריא מטעם משרד החינוך.
כמוניקשב וריכוזמדריכיםהאם הילד שלך היפראקטיבי?

האם הילד שלך היפראקטיבי?

בחן את ילדך: מהם הסימנים המרמזים על כך שמומלץ להביא את הילד לאבחון היפראקטיביות


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

הילד מחליף תנוחה כל רגע ולא יכול לשבת בשקט? האם הוא לא מסוגל לחכות בתור? אולי הוא היפראקטיבי. אם לפחות שישה מתשעת הקריטריונים הבאים נכונים לגבי ילדך, מומלץ להגיע לאבחון:

 

1) תנועתיות בכסא.

האם ילדך זז בצורה תכופה על הכיסא ומשנה את תנוחת הישיבה שלו?

 

2) מרבה להסתובב בכתה.

האם ילדך קם מהכיסא ומסתובב כשאינו אמור לעשות כך (למשל בבית הספר או בזמן ארוחות).

 

3) מתרוצץ ומטפס בסיטואציות לא מתאימות.

האם ילדך מטפס גבוה, על עצים? אוהב מתקנים מפחידים בלונה פארק? כאשר מדובר בילדים גדולים יותר- האם הוא נהנה מדברים שיש בהם סכנה?

 

4) רעש רב במשחק ובפעילות.

האם ילדך משמיע רעשי רקע, זמזומים או תיפוף, בעיקר בעת שנדרש ריכוז כמו בעת הכנת שיעורי בית?

 

5) מתנהג כ"מנוע".  

האם ילדך נמצא כל הזמן בתנועה (כמו הארנב של אנרג'ייזר) ? האם הוא יכול להירגע?

 

6) מלל רב.

האם ילדך מדבר יותר יחסית לסביבתו?

 

7) פולט תשובות לפני סיום השאלה.

האם ילדך קוטע אחרים באמצע המשפט? קוטע את השאלה כדי לתת תשובה?

 

8) מתקשה לחכות לתורו.

איך ילדך מסתדר בזמן נסיעה ארוכה במכונית? במשחק קופסא? מה קורה כאשר מחלקים שקיות הפתעה בימי הולדת והוא צריך לחכות לשלו? למתבגרים - האם הוא מוותר לעיתים כשצריך לחכות?האם הוא סובל המתנה בתור?

 

9) מפריע ומציק לאחרים (בעיקר בכיתה).

האם ילדך נוגע באחרים? בדברים? מתגרה באחרים ולא שם לב?

 

מצאת כי 6 מהקריטריונים נכונים לגבי ילדך? כעת בדוק אם יש לו סימנים להפרעות קשב וריכוז 

 

 

* ד"ר איריס מנור היא מנהלת מרכז הקשב של בית החולים גהה משירותי בריאות כללית ומנהלת תחום הפרעות קשב וריכוז באתר "כמוני".

היי סבתא שלי היפראקטיבית, מה לעשוץ?