השמנה
מנהלי קהילה
מובילי קהילה
דמויות מצוירות- לא כל-כך תמימות
מחקר: קריקטורות על אריזות מוצרים מושכות ילדים לאכול ג'אנק פוד
שרק, דורה, בוב ספוג ודמויות מונפשות אהובות נוספות מהטלוויזיה או סרטי הקולנוע המצוירים, החלו לחלטר בשנים האחרונות כמקדמי מוצרי מזון מהיר. ומסתבר שהדמויות עושות זאת מצוין. מחקר חדש הראה כי 50% מהילדים חושבים שאוכל מאריזה שקושטה בדמות מצוירת מפורסמת כמו שרק, טעים יותר מאותו אוכל בדיוק, שהגיע באריזה חלקה.
מומחים מסבירים כי השימוש בדמויות מהטלוויזיה או מסרטי הקולנוע על אריזות מוצרים, מכוון ליצור אסוציאציה בין רגשות וזיכרונות מסוימים למוצר. אם נוצרת אסוציאציה בין מוצרים מסוימים עם דברים אחרים שנחשבים כמהנים, זה גורם למוצר להראות יותר מושך.
מסיבה זו השימוש בדמויות המצוירות האהובות על ילדים באריזות מוצרי מזון מהיר, מדאיג את המומחים.
במחקר הנוכחי חוקרים מאוניברסיטת ייל הציגו ל- 40 ילדים בגילאי 4-6 זוגות זהים של מוצרים בהם קרקרים, סוכריות גומי וגזר גמדי. כל זוג היה זהה לחלוטין, החל מהטעם ועד לאותה האריזה בדיוק, רק שעל אחת האריזות הייתה מדבקה של שרק, דורה, סקובי-דו או דמות מצוירת מפורסמת אחרת, ועל השנייה לא.
על פי התוצאות שפורסמו בכתב העת Pediatrics, בין 50 ל- 55 אחוז מהילדים (תלוי בסוג האוכל) אמרו שהאוכל שהגיע מהאריזה עם המדבקה היה טעים יותר מאותו אוכל בדיוק באריזה ללא המדבקה. בין 73 ל- 85 אחוז מהילדים בחרו אוכל שהגיע מאריזה עם מדבקה כחטיף שהם מעדיפים לאכול, אם כי ההשפעה הייתה נמוכה יותר לגבי הגזר (מה לעשות, גזר עדיין נשאר גזר).
החוקרים מסבירים כי להורים קשה לפעמים להלחם עם הילד על בחירת המוצרים בסופר. לדבריהם הממצאים מצביעים על הצורך להגביל את השימוש בדמויות מוכרות על אריזות מוצרים מסוימים שאינם בריאים ובהמשך לנסות לשלבן באריזות מוצרים בריאים, ובכך לנסות לסייע להלחם בתופעת ההשמנה של הילדים.
תרגום ועריכה: אלה הר-נוי
אנה רייזמן