השמנה
מנהלי קהילה
מובילי קהילה
אל תבנו על חוג בלט כפעילות גופנית לילדות
מחקר מצא כי אי אפשר לבנות על חוגי ריקוד שיספקו לילד שלכם את הפעילות הגופנית המומלצת לגילו
(צילום: Shutterstock)
חוגי ריקוד בשעות אחר הצהריים לא מספקים מספיק פעילות גופנית. מחקר חדש בחן 7 סוגים של חוגי ריקוד ומצא שאף אחד מהם לא סיפק לילדות בוודאות 30 דקות של פעילות גופנית בעצימות בינונית או מאומצת. לפי ממצאי המחקר שפורסמו בכתב העת Pediatrics, מתוך חוגי הריקוד, הילדות היו הכי פעילות בחוגי היפ-הופ, ג'אז, ריקודי זוגות וסטפס.
במסגרת המחקר שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטאות קליפורניה וסן דייגו, 264 בנות מסן דייגו בגילי 5 עד 18 שהשתתפו ב-66 חוגי ריקוד למתחילות או מתקדמות יותר - של בלט, ג'אז, סטפס, היפ-הופ, פלמנקו, סלסה וריקודי זוגות - התבקשו ללבוש מדי תאוצה שתיעדו כמה זמן מתוך השיעור הבנות בילו בתנועה וכמה נמרצת הייתה התנועה הזו.
התברר כי לא ניתן להסתמך על אף אחד משבעת סוגי חוגי הריקוד שנבדקו שיספק 30 דקות של פעילות גופנית משמעותית, כפי שממליץ המרכז האמריקאי למניעת ובקרת מחלת (CDC).
לפי המלצות ה-CDC, ילדים ומתבגרים זקוקים בכל יום ל-60 דקות של פעילות גופנית, שרובן צריכות להיות מורכבות מפעילות אירובית בעצימות בינונית כמו הליכה מהירה או בעצימות גבוהה כמו ריצה. כמחצית מהפעילות אמורה להתבצע בבית הספר ומחצית בשעות אחר הצהריים. לפי ההמלצות יש לשלב פעילות אירובית בעצימות גבוהה לפחות שלושה ימים בשבוע.
בנוסף, לפי ההמלצות הפעילות הגופנית צריכה לכלול פעילות לחיזוק השרירים - כמו חוגי התעמלות או שכיבות שמיכה - לפחות שלושה ימים בשבוע כחלק מ-60 הדקות היומיות. כמו כן, יש לשלב פעילות לחיזוק העצם - כמו קפיצה בחבל או ריצה - לפחות שלושה ימים בשבוע כחלק מ-60 הדקות היומיות.
מהמחקר עולה כי רק 8% מהילדות (גילי 5 עד 10) ו-6% מהמתבגרות (גילי 11 עד 18) צברו מספיק פעילות גופנית לעמוד בהנחיות של 30 דקות פעילות אירובית בעצימות בינונית עד מאומצת לאחר שעות בית הספר במהלך חוגי הריקוד. בממוצע, הבנות בילו רק מעט יותר משליש (36%) מזמן החוג בפעילות גופנית בעצימות בינונית עד מאומצת. את יתר הזמן הן בילו בפעילות קלה כמו עמידה, מתיחות או הקשבה למורה.
הבנות בילו רק 36% מזמן החוג בפעילות בעצימות בינונית-מאומצת ואת יתר הזמן בעמידה, מתיחות או הקשבה למורה (צילום: Shutterstock)
הזמן הממוצע של שיעור עמד על 49 דקות והזמן הממוצע בו בנות בילו בפעילות בינונית עד מאומצת עמד על 17 דקות, אך השתנה מאוד בסוגי החוגים השונים.
חוג הריקוד בו הייתה רמת הפעילות הגבוהה ביותר הוא היפ-הופ - בו ילדות בילו בממוצע 57% מזמן השיעור בפעילות בעצימות בינונית עד גבוהה, אחריו חוג ג'אז בו הילדות בילו 48.4% מהשיעור בפעילות בעצימות בינונית עד גבוהה, לאחר מכן ריקודי זוגות - 47.5%, חוג סטפס - 40.3%, סלסה - 39% ובלט - 29.5%. פלמנקו היה החוג הכי פחות פעיל - בו הבנות בילו רק 13.6% מהזמן בפעילות בעצימות בינונית עד גבוהה.
למעשה, בחלק גדול מזמן החוג הילדות לא זזו בכלל. לדוגמה, בשיעורי פלמנקו הבנות לא היו בתנועה בכלל ב-55% מזמן השיעור ובבלט הן לא היו בתנועה ב-30.9% מזמן השיעור.
בניגוד לילדות, בקרב מתבגרות ההבדלים בין חוגי הריקוד השונים מבחינת הזמן בו הן בילו בפעילות בעצימות בינונית עד גבוהה לא היו משמעותיים.
כמובן שחוגי ריקוד שונים מספקים יתרונות שונים וחשובים כמו חיזוק שיווי משקל, קואורדינציה, גמישות, יציבה ועוד. אך הורים ששולחים את ילדיהם לחוגים במטרה שהם יזכו לפעילות גופנית אירובית, צריכים לדעת שכמות הפעילות הגופנית שחוגי הריקוד מספקים היא מוגבלת.
Pediatrics, Published online May 18, 2015