מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

הפרעות אכילה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר איתן גור
מנהל המרכז להפרעות אכילה ומשקל במרכז הרפואי ע"ש חיים שיבא, תל השומר.
דנה צינמן ליטרט
דנה צינמן ליטרט
פסיכולוגית קלינית. למדתי באוניברסיטת תל אביב, אני מטפלת בילדים, נוער ומבוגרים. אני עובדת כבר הרבה שנים במערך להפרעות אכילה לילדים ונוער בתל השומר, תחילה כמדריכה במחלקה להפרעות אכילה, בהמשך פסיכולוגית באשפוז יום, עשיתי את ההתמחות האשפוזית במחלקה וגם את התזה כתבתי בנושא הפרעות אכילה והפחד מהחיים. בשבע השנים האחרונות אני פסיכולוגית במרפאה להפרעות אכילה (הייתי שותפה בהקמתה). בנוסף, יש לי קליניקה פרטית ברמת השרון שם אני מטפלת גם בבוגרות המתמודדות עם הפרעות אכילה.
מורן וילנר סקאל
מורן וילנר סקאל
שלום, אני מורן, פסיכולוגית לאחר התמחות קלינית. בשנים האחרונות עבדתי במרפאה וגם במחלקה להפרעות אכילה לנוער בתל השומר. בעבודתי פגשתי מקרוב את המצוקה, הקושי והמורכבות שפוגשות המתמודדות ופוגשים המתמודדים עם הפרעות אכילה, ונושא זה קרוב מאוד לליבי. כיום יש לי גם קליניקה פרטית בצפון תל אביב : https://www.moranws.com/ אני מאמינה שחלק חשוב מתהליך ההחלמה הוא היכולת לא לחוש לבד, בייחוד במצבים וברגעים בהם נדמה שאף אחד אחר לא מבין מה עובר עלייך, והתחושה יכולה להיות מאוד בודדה. לתחושתי, כל אחת וכל אחד ראויים לחיות חיים מלאים ועשירים, ואני מאחלת לך להצליח להגיע לכך!
אפרת וייס שורץ
אפרת וייס שורץ
נעים מאד, אני אפרת, דיאטנית קלינית, בעלת 12 שנות ניסיון בטיפול בהפרעות אכילה במבוגרים ובמתבגרים. בוגרת תואר ראשון בתזונה מטעם האוניברסיטה העברית ובעלת תואר שני במדעי הרפואה מטעם אוניברסיטת תל אביב. דיאטנית קלינית בצוות הטיפולי של המרכז להפרעות אכילה במבוגרים במרכז הרפואי שיבא תל השומר, חברה בצוות הטיפולי במסגרת הדיור המוגן של הבית השיקומי לנשים מחלימות מהפרעות אכילה בהוד השרון, ומטפלת במבוגרים ובמתבגרים המתמודדים עם הפרעות אכילה בקליניקה פרטית בהרצליה.
כמוניהפרעות אכילהחדשותאימהות עם הפרעות אכילה מזינות את תינוקותיהן בדפוסים בעייתיים

אימהות עם הפרעות אכילה מזינות את תינוקותיהן בדפוסים בעייתיים

מחקר חדש מישראל מצא כי לאור דפוסי הזנה בעייתיים, ילדים לנשים עם הפרעות אכילה נמצאים בסיכון לפתח הפרעה דומה בעצמם


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

מחקרים רבים מהשנים האחרונות מזהים שיעורים גבוהים יותר של הפרעות אכילה בקרב ילדים לנשים שאובחנו עם הפרעות אכילה בעצמן. הסיבות לכך אינן ברורות, ועשויות להיות תוצאה של שילוב בין גנטיקה להשפעה סביבתית. מחקר חדש שנערך בישראל המבוסס על ראיונות של אימהות שאובחנו עם הפרעות אכילה מזהה דפוסי הזנה בעייתיים של הפעוטות שלהן, כאלה שעשויים לתרום להעברה של ההפרעה לדור הבא.

 

צוות חוקרים מישראל וארה"ב ראיין 29 אימהות שאובחנו עם הפרעת אכילה כלשהי בטרם הפכו לאימהות בפועל. האימהות רואיינו בגיל 31 בממוצע, כשילדיהן היו בגילי 18 עד 42 חודשים. המחקר כלל אימהות שאובחנו עם אנורקסיה נרבוזה (14), בולמיה (13) והפרעת אכילה לא ספציפית (2).

 

במחקר השתתפו חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה ואוניברסיטת בר-אילן ומהמרכזים הרפואיים שיבא ורמב"ם ובתי החולים הפסיכיאטריים באר יעקב ושלוותה. הראיון כלל שאלון מובנה הנוגע לדפוסי הזנה של הפעוט, תגובות רגשיות של האם לדפוסי האכילה של הפעוט והרגלי אכילה בבית. 

 

ממצאי הראיונות אורגנו בתמות מרכזיות, והעלו כי אימהות הסובלות בעצמן מהפרעות אכילה מציגות התעסקות יתר בהזנת הפעוט, כמו גם בצורתו ובמשקלו של הפעוט. העיסוק בתזונת ילדיהן ובמשקלם היה אינטנסיבי יותר כשהיה מדובר בילדה.

 

עודף דילמות והגבלות

 

דילמות רבות הנוגעות להזנת הפעוט העסיקו אימהות עם הפרעות אכילה, ורבות מהאימהות לא היו בטוחות האם האופן שבו הן מזינות את ילדיהן תקין.

 

חלק מהאימהות דיווחו על רמות גבוהות של שליטה באוכל של הפעוט, לרבות הגבלה ומניעה של מזונות מסוימים, ארוחות קצרות, עיכוב במעבר למזונות מוצקים, הגבלה בחוויית המשחק והגילוי של מזונות חדשים ועיכוב בפיתוח יכולתו העצמאית של התינוק לאכול לבד. הגבלות במזונות תועדו יותר בקרב אימהות לילדות בהשוואה לאימהות לילדים בנים.

 

חלק מהאימהות במחקר דיווחו כי הן מנסות להתחמק ממצבים של צפייה ישירה בילדיהן אוכלים, וכי אירועים בחוץ שבהם יידרש מהן להאכיל את הפעוט ברבים מעוררים אצלן לחצים.

 

בנוסף, אימהות עם הפרעות אכילה דיווחו כי בבית אין נטייה לארוחות משפחתיות סביב שולחן. רוב האימהות במחקר העידו כי הן אוכלות בנפרד מילדיהן, ובמקרים מסוימים דווח על שלושה מועדים נפרדים לארוחות ערב בבית: האחד לפעוט ושני מועדים נפרדים לכל אחד מההורים.

 

"ילד שמן הוא הדבר המפחיד ביותר בעולם"

 

בין השאר תועדה במחקר אימא שהצהירה כי "עבורי, ילד שמן הוא הדבר המפחיד ביותר בעולם", אימא נוספת שאמרה כי "זה בסדר כשילדיי אוכלים כמויות גדולות של אוכל אם הם רזים. הילד השלישי שלי שמנמן ואני מרגישה שזה משתלט עליי". ואילו אימא אחרת שציינה כי "הילדה המבוגרת שלי, אני חושבת שהמשקל שלה גבוה ממה שצריך להיות. אני חושבת על זה הרבה ומדברת על זה עם עצמי. אני אומרת לעצמי 'היא רק ילדה, מה את רוצה ממנה? לשים אותה כבר על דיאטה?'".

 

ממצאי המחקר מעלים קשר ברור בין הפרעות האכילה של אימהות לבין דפוסי אכילה והזנה בעייתיים בקרב הפעוטות, ומזהים קבוצה זו של ילדים לאימהות עם הפרעות אכילה כילדים בסיכון לפתח בעתיד הפרעת אכילה בעצמם. לטענת החוקרים, מידע זה צריך לקבל התייחסות נוספת בהערכה, טיפול ומחקר של הפרעות אכילה בגילי הילדות והבגרות.

 

במחקר השתתפו ד"ר שירי שדה-שרביט, פרופ' רחל לוי-שיף, טליה פלדמן, ד"ר אנקה רם, ד"ר איתן גור, ד"ר עינת צוברי, ד"ר אבלין שטיינר, פרופ' יעל לצר ופרופ' ג'יימס ד. לוק, וממצאיו מפורסמים בגיליון יולי 2015 של כתב העת המדעי Appetite.

 

ממצאי העבודה הנוכחית משיקים למחקרים נוספים שזיהו דפוסי הזנה בעייתיים של תינוקות לאימהות עם הפרעות אכילה, לעתים כבר בגיל חצי שנה. מחקר מהולנד שפורסם בשנת 2014 מצא כי ילדים לאימהות עם אנורקסיה נרבוזה סובלים מבעיות הזנה כבר בחודשים הראשונים לחייהם, ובגילי 4-3 מציגים דפוסים בעייתיים יותר של אכילת יתר רגשית. מחקר מארה"ב ובריטניה שפורסם בשנת 1999 מצא כי תינוקות לאימהות עם בולמיה נמצאים בסיכון יתר להיות במשקל עודף, וחווים קשיים רבים יותר במעבר למזונות מוצקים.

 

 

Appetite, doi: 10.1016/j.appet.2015.06.017

 

נולדת-מחדש
19/07/15 12:14

אוף עם כל המחקרים המעצבנים האלו...

לא מספיק אנחנו חיות עם הפחד הזה, אז גם  לראות שזה מוכח?! (כאילו שלא ידענו עד היום)

אז המחקר הזה הוא זה שיעזור לי לצאת מהפרעת האכילה שלי???

אולי זה יעודד את הרצון שלי לא להביא עוד ילדים לעולם ואת הפחד שמא מישהו בממסד יחליט תכף שאימהות עם הפרעות אכילה לא מסוגלות לגדל את ילדיהן כיוון שהן מנחילות להם את ההפרעה שלהן, ולכן ניקח מהן את הילדים ונמסור אותם לאימוץ..

דייי, נמאס מההפחדות.

אנחנו חיות אותן יום יום, שעה שעה