מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קשב וריכוז

מנהלי קהילה

דר' טמיר אפשטיין
דר' טמיר אפשטיין
פסיכיאטר, מנהל מרפאת פוקוס. המרפאה להפרעות קשב במבוגרים, המרכז הרפואי ע\\\"ש שיבא, תל השומר.
ד
ד"ר נעמי וורמברנד
שמי נעמי. מזה תריסר שנים אני עוסקת בסיוע לנוער ומבוגרים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כדי להכשיר את עצמי למשימה זו,  למדתי חינוך ופסיכולוגיה בתואר ראשון, ויעוץ חינוכי וחינוך מיוחד בתאר שני ושלישי. כמו כן, אני מאבחנת דידקטית, מאמנת אישית להפרעות קשב, מנחת קבוצות. במשך שנים הייתי מרצה בחינוך מיוחד ופסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, מכללת בית ברל ומכללת סמינר הקיבוצים. מעבר להיבט האקדמי, אני עוסקת ביזום והקמה של מסגרות מגוונות שפועלות לטובת האוכלוסיה של בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כך הקמתי, לפני כ- 12 שנה, את מרכז מהו"ת (מרכז התעצמות ותובנה)  במכללת סמינר הקיבוצים עבור הסטודנטים עם הלקויות. מאז הוקמו 26 מרכזי מהו"ת ברחבי הארץ עבור תלמידים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב במערכת החינוך העל יסודי. המרכזים מנוהלים כרשת ושייכים מבחינה מקצועית למרכז "דרך מהות" של מכללת סמינר הקיבוצים, שאותו אני מנהלת. לפני כשנה הוקם מרכז מהו"ת בכלא מעשיהו עבור אסירים עם לקויות למידה והפרעות קשב. אנו מטפלים גם במובטלים כרוניים  על רקע לקותם, כדי להחזירם לעולם התעסוקה, בשיתוף עם עמותת בעצמי. בנוסף, אנו מנהלים מערך השתלמויות מסועף בחדרי מורים ובקרב מטפלים והורים.   
יפעת אלנקרי
יפעת אלנקרי
נעים מאוד, שמי יפעת אלנקרי דיאטנית קלינית בעלת תואר בתזונה B.SC מטעם אוניברסיטת אריאל ובעלת תואר B.A במדעי ההתנהגות. נשואה ואמא לארבעה. עובדת נכון להיום כדיאטנית כללית וילדים בקופ"ח לאומית, מקבלת בקליניקה פרטית בגינות שומרון אכילה רגשית והפרעות אכילה על כל גווניהן. בנוסף מתרגלת באוניברסיטת אריאל בחוג למדעי התזונה ודיאטנית בפרוייקט אורח חיים בריא מטעם משרד החינוך.
כמוניקשב וריכוזמדריכיםאיך מאבחנים ADHD במבוגרים?

איך מאבחנים ADHD במבוגרים?

על אבחון הפרעות קשב וריכוז במבוגרים והכלים בהם ניתן להיעזר


(צילום: panthermedia)
(צילום: panthermedia)

אבחון ADHD בקרב מבוגרים הינו אבחון קליני. כלומר, הוא מתבסס על בדיקה/ראיון של הפונה על-ידי איש מקצוע המיומן באבחון ADHD במבוגרים. קיימים מספר כלי עזר באבחון וביניהם שאלונים, שתפקידם בדרך כלל הוא סינון ראשון, וחוות דעתו והערכתו של אחר משמעותי – הורה, אח, בן או בת זוג - על מנת לספק מידע ופרטים אותם הפונה עצמו אינו זוכר מהעבר או אינו מזהה בהווה. כלי עזר נוספים הם מבחנים נוירו-פסיכולוגיים רבים הבודקים תפקודי קשב שונים בתנאים שונים.

 

מבוגרים שאובחנו כילדים - אצל מבוגרים אלו, במידה ולא היו במעקב תקופה ממושכת, כדאי לבצע הערכה עדכנית על מנת לברר האם הם ממשיכים להציג את ההסתמנות האופיינית ו/או את התמונה הקלינית הנלווית.

 

מבוגרים שלא אובחנו כילדים - אצל מבוגרים אלו יש לבצע הערכה קלינית מקיפה הכוללת התייחסות לסימני הפרעת קשב מהילדות ושינויים/המשכם בגיל הבגרות, עד לתקופה האחרונה. כחלק מהערכה קלינית זו, יש להתייחס להיבטים תפקודיים בעבר ובהווה ולהפרעות נלוות כמו הפרעה במצב רוח, הפרעות חרדה ועוד.

 

מבחנים נוירו-פסיכולוגיים - קיימים מבחנים שונים הבודקים מגוון תפקודי קשב בתנאים שונים (קשב מתמשך, קשב מפוצל, מוסחות, אימפולסיביות, יעילות בתנאי עבודה משתנים ועוד). בכל מקרה, מבחנים אלו אינם קובעים את האבחנה, אלא רק מהווים עדות תומכת לקיומה של אבחנה כזו או אחרת. הסיבה היא שמצבים שונים עלולים להתבטא באופן דומה במבחנים אלו ולכן דרושה הבדיקה הקלינית. הסיבות להפנות למבחנים מסוג זה הן כאשר קיימת שאלה אבחנתית, כאשר טיפול תרופתי כרוך בסיכון ועל מנת למפות תפקודי קשב טרם טיפול התנהגותי. כמו כן, בדיקות מסוג זה נדרשות לא פעם על מנת לקבל אישורים להתאמות שונות ממוסדות אקדמאיים.

 

למידע נוסף על הפרעות קשב וריכוז (ADHD)

 

* ד"ר טמיר אפשטיין הוא מנהל מרפאת 'פוקוס' להפרעות קשב במבוגרים, במרכז הרפואי שיבא ומנהל קהילת הפרעות קשב וריכוז באתר "כמוני"

גארי-יואינג
02/06/11 19:27

אלו שירותים נותנים שם ואיך זה עובד מבחינת כיסוי וכו'?