טרשת נפוצה
מנהלי קהילה
מובילי קהילה
אופנה גדולה מהחיים
ליאורה הקימה חברת אופנה. הדוגמניות בקמפיין הראשון: אישה עם טרשת נפוצה ואישה ששרדה סרטן השד
היופי והנשיות לא נעלמים עם המחלה. זהו המסר שמנסה להעביר ליאורה ליטמן-כהן. בקמפיין הראשון של חברת האופנה שהקימה, היא בחרה להשתמש בשתי נשים כדוגמניות – האחת מתמודדת עם טרשת נפוצה והשנייה שרדה סרטן השד. באמצעות הקמפיין היא מקווה להעצים את הנשים ולהעלות מודעות למחלות.
החיבור בין בריאות ואופנה נוגע לליטמן-כהן מאוד. ליטמן-כהן, שהייתה עורכת דין, עברה התקף נויריטיס אופטית (דלקת בעצב הראייה) ובעקבותיו היא נמצאת כבר זמן רב בתהליך אבחון של מחלת הטרשת הנפוצה.
טרשת נפוצה היא מחלה כרונית בה המערכת החיסונית של הגוף תוקפת את המיאלין - החומר שמבודד ומגן על סיבי העצב. משמעות האיבוד של החומר המבודד היא פגיעה במערכת העצבים המרכזית - המוח וחוט השדרה - וביכולת של העצבים להעביר מידע, מה שמוביל לתסמינים נוירולוגים שונים.
ליטמן-כהן החליטה לעשות שינוי, ולפני מספר חודשים, בגיל 40, כשהיא נשואה ואם לחמישה, פתחה את חברת האופנה OkkaOkka.
לטובת צילום הקולקציה בחרה ליטמן-כהן דוגמניות שונות מהמקובל – כל אחת מתמודדת עם מחלה משנת חיים: רותי איילון המתמודדת עם מחלת הטרשת הנפוצה ורינת ששרדה סרטן השד.
איילון (52), גרושה ואם לשלושה, עברה את ההתקף הראשון שפגע בראייתה לפני 18 שנים. לאחר שליוותה טיול לפולין כמורה, היא חשה החמרה בסימפטומים - בהם עייפות וקשיי זיכרון. מאז היא מזריקה תרופה שמעכבת את התפתחות המחלה וממשיכה להתמודד. איילון מספרת כי למזלה, אין לטרשת הנפוצה ביטוי חיצוני.
רינת (39) גילתה גוש בשד ביולי 2009, בזמן שהניקה את התינוקת שלה. היא עברה ממוגרפיה ולאחר מכן ביופסיה שגילתה כי מדובר בקרצינומה. הגידול הוסר בניתוח, לאחריו עברה כימותרפיה. בתום חמישה חודשי טיפול היא נאלצה להחליט אם לעבור הקרנות או לבצע כריתה מניעתית של השדיים. בעקבות בדיקות שהראו כי היא נושאת את הגן BRCA2 המעלה באופן משמעותי את הסיכון לסרטן השד, עלה חשש שהסרטן יחזור והיא עברה כריתה מניעתית ואחריה שחזור של השדיים.
לדבריה של ליטמן-כהן, נשים הן מגדר הזקוק להעצמה. "לגבר צולע או המשתמש במקל, אין בעיה למצוא זוגיות – זאת כי לנשים יש אוריינטציה טיפולית יותר והן רואות מעבר למראה החיצוני, לא כמו ציבור הגברים" היא אומרת.
בשביל נשים לעומת זאת, המצב עלול להיות שונה. "חשוב לי להעביר את המסר כי גם כאישה עם טרשת נפוצה ניתן להרגיש יפה אסטטית ומטופחת".
ליטמן-כהן מתכננת להרחיב את הפקות האופנה שלה ודרכן את המודעות למחלת הטרשת הנפוצה. שאיפתה היא להביא להשקעה במחקר בתחום הטרשת הנפוצה, כפי שקורה בסרטן השד. "בעזרת הכספים והמחקר הטיפולים רק ילכו וישתפרו, כך שנוכל כולנו להספיק וליהנות מעוד ועוד דברים" היא אומרת.