מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

הבלוג של ערן ברקוביץ - מאחורי הנפש

28/07/10 17:04
1561 צפיות
תקשורת עם הנוירולוג
חלק מן המטופלים מאמינים כי "ביצעו את חלקם בעסקה" כאשר הם יושבים אל מול הנוירולוג שלהם, כי הרי תפקידו של הרופא לבדוק אותנו. תחושה זו מתחזקת בייחוד אם ביצענו בהקפדה את "הוראות הרופא" מאז פגישתנו האחרונה, לקחנו בקביעות את התרופות ומילאנו אחר כל עצה או הוראה נוספת שניתנה לנו מן הצוות המטפל.

עם זאת, הרגעים הללו בהם אתם מול הנוירולוג פנים מול פנים, הם חשובים מידי מכדי להעביר אותם בשתיקה, מתוך אמונה שהרופא "וכוחותיו הנוירולוגים" יבינו בעצמם שאינך מרגיש טוב לאחרונה או שברצונך לשפר את התפקוד בדברים החשובים לך. בכדי לוודא שאכן תקבל את ההתייחסות לה אתה זקוק, הפגישה היא במה ואתה (המטופל) הוא השחקן הראשי. זוהי אחריותך לעזור לרופא להבין מה אתה מרגיש ומה היית רוצה לשנות.

הטרשת הנפוצה אינה דומה למחלות אחרות, כמו סרטן או בעיות בלב, ההבדל הוא שאין באמת בדיקה אובייקטיבית שיכולה לתת הצצה למצבכם. כמובן, הרופא יכול להביט אל סריקת ה- MRI שביצענו ולראות היכן הנגעים ואת אופן פעילות המחלה, אך אין הם משקפים נאמנה את הסימפטומים ואת רמת הפגיעה הפיסית אותה המטופלים חשים – המידע הזה צריך לבוא מן המטופלים עצמם. עליכם לדווח לרופא מה קורה עם סימפטומי הטרשת, אחרת ייתכן והרופא לא יידע שכך אתם חשים כך (ואין הדבר תלוי ברמת מקצועיותו או רמת האכפתיות למצבכם). בהמשך, אם הרופא לא יכיר לעומק את אותם הסימפטומים והקשיים, וודאי שלא יוכל להציע עזרה מתאימה.

אפשר להבין שישנם פגישות מול הרופא בהם איננו מוצאים את המילים, או ששתיקה מביכה וחוסר נוחות מפתיעות אותנו. בגלל התופעות הידועות הללו נאספו כמה עצות ושיטות לאירגון החשיבה טרם הפגישה בכדי שיעזרו להפוך אותה ליעילה יותר:




1. יהיה מודע לזמנו המוגבל של הרופא: בעוד שבקופות החולים רופא מקבל מטופל כל 10 דקות ואינו יכול להקדיש את כולן לכל אחד מן המטופלים, מול הנוירולוג יש זמן רב יותר ולרוב עומד על בין 20-30 דקות. למרות הפער שנוטה לטובת האנשים עם טרשת נפוצה, עדיין הגיוני ורצוי לתכנן היטב את שעלינו להעביר לרופא בשמן המוקצב.

2. השתדל להיות תמציתי: חשוב מראש ואולי אפילו תרשום את הדברים העיקריים שברצונך להעביר לרופא. כדאי גם לרשום שאלות מראש ולדבוק בעובדות כאשר מדווחים. התמציתיות והדגשת העובדות אינה באה רק בכדי לעמוד בזמן המוגבל, אלא בכדי לעזור לרופא להתמקד בעיקר, לכולנו יש טווח קשב מוגבל, וכך גם כמות המידע שביכולתנו לעבד.

3. במידה ואינך מבין מילה או מושג שנאמר – פשוט תשאל: הרופאים מאומנים ומנוסים בשימוש בלקסיקון רפואי, אשר לרוב אינו מובן לאדם שאינו רופא. לפעמים גם רופא אינו מבין את השפה בה משתמש מומחה מתחום אחר. בין אם אלו איזורים בגוף, שמות של תרופות, סימפטומים נוירולוגים, מכשירי עזר או שיטות טיפול. בכל המקרים הללו, תצא מן הרופא מסופק יותר אם תדע ותלמד את משמעותם ותוכל ליישם את דבריו באופן נכון יותר.

4. אם הרופא הפסיק אותך, בקש ממנו בכבוד להקשיב להמשך דבריך: ישנם מחקרים שמראים שלוקח לרופא מספר שניות, בין 18-23 שניות בממוצע, מתחילת דבריו של המטופל עד שהוא קוטע אותו. במידה והרופא הפסיק את דבריך, בקש ממנו בנימוס להמשיך ולהקשיב להמשך רשימת הסימפטומים שלך או להשלים את המשך השאלה.

5. שאל לגבי ההשלכות של הטיפול או הבדיקה: פעמים רבות חוסר נוחות או חרדה מן בדיקות ומצבים רפואיים נובעים מחוסר ידע המוביל לחוסר ודאות. בכדי לצמצם תחושות אלו שאל את הרופא למה משמשות הבדיקות אליהן נשלחת? מה מתבצע בטיפול? כיצד משפיעות התרופות ומהן תופעות הלוואי? התשובות לשאלות יגבירו את ההיענות ואת הביטחון לקראת הבדיקות והטיפולים ותהיה ציפייה ריאלית לגבי התשובות והתוצאות. חשוב לציין כי בטרשת הנפוצה מרבית הדברים אינם וודאים וקשה לקבל תשובות לגבי העתיד (מכיוון שלא ניתן להעניק אותן ברמת וודאות מספקת), אך לגבי הדברים שכן ברורים וידועים כדאי לשאול ולקבל מידע בכדי לפחות לצמצם במידת האפשר את חוסר הודאות הקיימת.

6. דע להבדיל בין עיקר לטפל: בצע סינון ראשוני והגיוני בין השאלות שכדאי וצריך לשאול את הרופא לבין אלו שאינן מעניינו. הרופא הוא האדם שצריך לענות על שאלות הנוגעות למצבך הבריאותי. אך שאלות אחרות, כמו איך מגיעים לקפיטריה? מתי הפגישה הבאה? איפה ניתן למצוא חנייה? ניתן ורצוי לשאול אחרים. זמנכם מוקצב וכדאי לנצל את הקשב ודאגתו של הנוירולוג לנושאים חשובים יותר.


השורה התחתונה:

רבים מן הדברים הכתובים, מובנים מאליהם, אך בכל זאת תקשורת יעילה לצערנו לא שכיחה במפגשי רופא-מטופל. על אף ידיעת הדברים אין מוכנות ליישמם והם "נעלמים" בעת המפגש עם הנוירולוג. לא קל להסביר ולגרום לאדם אחר להבין, כיצד זה מרגיש להיות עם טרשת נפוצה. ובעוד עיקר הפוסט מתמקד בתקשורת עם הרופא, המשפט האחרון אף יותר רלוונטי בתקשורת למרבית היחסים והשיחות עם האנשים הסובבים אותנו. יש להקדיש מאמץ נוסף בתקשורת בכדי להשתדל ולהבהיר טוב יותר מהי ההרגשה ולמה אנו זקוקים, כתבתי על החשיבות לעשות כך מול הרופא, אשר מכיר ומומחה למצבנו הרפואי, ועל כן חשובה אף יותר התקשורת אל מול המשפחה והחברים אשר עומדים חסרי אונים מול "הסימפטומים השקופים". גם לרופאים, אנשי הצוות ואף לחולים בטרשת נפוצה קשה להבין ולהסביר את כל הסימפטומים והתחושות, אז על אחת כמה וכמה המשפחה והחברים. לכן הם זקוקים לעזרה, סבלנות והסבר נוסף.


תגובות

SABA-MOMO
29/07/10 17:13

אני יגיב לעיקר הפוסט  התקשורת עם   "הרופא" הלו מה כתבו רבותינו על   ה"רופא" לעזור לאדם לרפאות את עצמו , אבל  הרופאים   קבלו  תואר  ד"ר  בכדי  לעזור   א י ו  בעולם שום  תקשורת של חמש 10 דקות ושום משיח עלי אדמות יכול לאבחן מחלת החולה שיושב מולו,ה"רופא " הוא קודם כל אדם כמוני וכמוך אין בידיו כוחות על אנושיים והוא בקלות ראש בחר במקצוע הרופא" ועם השנים והנסיון שלו במפגשי איש ורעהו למד לעזור  ל"רפא"

ועובדה הכי קטנה בחיים "רופא" הוא "סטיסטיקן" קטן כי בלי תקשורת ושאלות על מצב החולה הוא אפילו לא יודע באיזה חלק בגוף החולה זקוק לעזרה,

הרופאים  מפסיקים אדם מלדבר על כאבם כי הם לא חוו זאת על בשרם כי רק מסיפורי החולה  והתקשורת עם החולים הם ניזונים,ו לבסוף אתה הקורא תהיה מודע  לזאת שהרופאים הם "סטיסטיקנים קטנים"

ערן-ברקוביץ
29/07/10 17:41

בתגובה ל- saba momo
אני מסכים עם דברייך המדגישים כי הרופא הוא אדם כמוני וכמוך וכי מגבלת הזמן (ודאי במקרים שמסתכמת בדקות ספורות) פוגעת ביכלת האבחנה. נכון גם כי רבים מן המחקרים ובעקבותם הרופאים ודך האבחנה מסתמכים על סטטיסטיקה (בינתיים זו הדרך המדעית הטובה ביותר שנמצאה). אך עם כל זאת, מתוך היכרותי עם רופאים רבים, אין הבחירה במקצוע באה כלאחר יד והידע הרפואי שעוזר להם באבחנה ובטיפול מסתמך על שנות לימוד רבות, שבעצם אינן נגמרות לעולם.
עוד חשוב להזכיר כי לצערי, גם הרופאים פעמים רבות, מכירים מקרוב את נושאי המחלה והכאב.
בשיחותי עם רופאים (סטודנטים לרפואה וותיקים) הם מלינים על המשאבים המוגבלים שעומדים לרשותם (זמן הוא אחד מן המשאבים, אך ישנם עוד כמו: מקום, כסף, אמצעים...). תמיד נתקלתי ברצון עז וכנה להעניק את הטיפול הטוב ביותר למטופלים.
לדעתי התקשורת מביאה להבנה הדדית של המשאבים המוגבלים ולמציאת דרך משותפת לנצל את הקיים בצורה המיטיבה ביותר.

לצערנו הרב, תופעה זו משותפת לעוד מחלות מרובות סמפטומים (בעיקר במערכת העצבים) שאין להן בדיקה מדויקת שתעזור לרופא או לחולה להבין מה לא בסדר. שתיים מהן הן פיברומיאלגיה ותסמונת התשישות הכרונית. בנוגע למחלות אלו, ישנה בעיה נוספת של... חוסר מודעות ו... כבוד מן הרופא אל החולה. יש לא מעט רופאים שחושבים ש"הכל בראש שלהם" ולא במובן של ליקוי במערכת העצבים. מה שלמדנו מנסיוננו זה להגיע לרופא מומחה שמתמצא במחלות הללו, וגם להגיע באופן פרטי ולקבל את רוב הכסף חזרה מהביטוח המשלים - וכך ניתן לקבל מענה לבעיות הרבות והמגבילות בתפקוד שיש במחלות הללו. לצערנו, בגלל שהנסתר רב על הגלוי במחלות אלו, נדרש גם לעיתים קרובות יותר זמן מצד ה-ר-ו-פ-א להבינן וגם מצד ה-ח-ו-ל-ה שמתקשה למצוא מילים תוך כדי דיבור, שיש לו הפרעות קוגנטיביות - וחשוב למצוא את הדרך הנכונה לגשר בין הפערים. על כך ועוד באתר שהקמנו לטובת החולים והמטפלים שלהם (רופאים, משפחה, רפואה משלימה ועוד) - http://www.fibrocfs.co.il/

ערן ברקוביץ
ערן ברקוביץ
פסיכולוג רפואי מומחה.