כשאימא חולה
18/06/10 12:54
4853 צפיות

קיבלתי לידי את סיפרה של סיגל גיטלין כהן "אמא שלי חולה – מתי כבר תבריא". הספר עוסק בהתמודדות של ילד קטן עם ההיעדרות של האם בעקבות מחלה. בסיפור עולות סוגיות מהותיות לגבי תפיסת המחלה של הילדים והדברים המעסיקים אותם במצבים אלו, ועל כן ספר זה חשוב להורים, לא פחות מילדיהם. בסיפור הילד, ששמו אביר, משתף אותנו בטעויות החשיבה והתפיסה הילדותית של המצב, אך במהרה מצליח לאמץ ראייה בוגרת וחיובית, אשר יכולה להוות מודל מתאים לחיקוי לילדים במצבים דומים.
איך לספר לילדים?
זו שאלה שעולה פעמים רבות בחדר הטיפולים ובכוונה תחילה אני מציג אותה ולא שאלה שלעיתים מקדימה אותה – האם לספר לילדים? כמעט תמיד (אינני רוצה להיות קיצוני ולהגיד לעולם) טוב ומומלץ לשתף את הילדים בדבר המחלה. ילדים חשים ויודעים את אשר מתרחש בבית, הם רואים שההורים מתנהגים שונה, שומעים קטעי משפטים בשיחות הטלפון, מבחינים שהשגרה לא כפי שהייתה, וכן, הם שמים לב גם אם אתם מאוד דיסקרטיים ועושים הכול בכדי שלא יבחינו. ברגע שהילדים מבחינים ש"משהו קורה", במידה ולא מעדכנים אותם, הם ממציאים לעצמם תסריט שנראה להם מתאים, בהתבסס על מיטב דמיונם וחששותיהם.
אז איך לספר. ראשית אאכזב ואגיד שאין פרוטוקול קסם שאם תלכו לפיו הילד יבין ויקבל הכול באופן מושלם. ההורים מתוך רגישות והיכרות עמוקה עם הילד, צריכים למצוא את העיתוי והדרך הנכונה להעביר לו מידע המותאם לגילו וליכולותיו הקוגניטיביות והרגשיות.
אנו מכירים מספר תפיסות ומחשבות המתאימות לילדים בגילאי הטרום ותחילת ביה"ס היסודי, אשר רלוונטיים לתפיסת המחלה של הילד. ואלו הם, חלק מן הדברים שכדאי לדעת ולהבחין בהם בעת השיחה עם הילד.
חשוב שזו תהיה שיחה בה הילד שואל ומראה לנו כיצד הוא מבין את הדברים ולא הרצאה או מונולוג:
לילדים ישנה חשיבה מאגית והם מאמינים ביכולתם האומינופוטנטית – חשיבה מאגית היא האמונה בכשפים ובכוחן של מחשבות, לדוגמא: ילד יכול לחשוב שבגלל שכעסתי על אימא כעת היא חולה (כי הילד מאמין שלמחשבותיו יש את ה"כוחות" הללו). היכולת האומינופוטנטית היא האמונה שאני כל יכול, לדוגמא ילד יכול לחשוב שעליו ובכוחו לרפא את אימא. החשיבה הילדותית שתיארתי יכולה להביא במצבים של מחלת ההורים לתחושת אשמה ותסכול של הילד (למה עשיתי את אימא חולה? אני צריך להתאמץ יותר בכדי לרפא אותה!). בשיחה עם הילד צריכה להיות אוזן ההורים רגישה לטעויות חשיבה אופייניות אלו ולתקן אותן באופן הברור ביותר, לדוגמא (מתוך הספר) "מה פתאום... מותר לילדים לכעוס ולהרגיז וזה התפקיד של ההורים להסביר להם מה מותר ומה אסור... וחוץ מזה אני הילד הכי אהוב! והיא בכלל לא חולה בגללי".
לילדים ישנה חשיבה קונקרטית – הכוונה שיכולת ההפשטה של הילדים אינה מפותחת דיו ועל כן קשה להם להבין דימויים או סמלים. לדוגמא אם אומרים לילדים בגילאים הללו ,"מתפוצץ לי הראש" הוא ידמיין את הראש מתפוצץ ולא יבין איך אחרי שאמרת את זה הראש מבחוץ דווקא נראה אותו דבר. ההבנה שלילד חשיבה קונקרטית צריכה להביא אותנו להתאים את רמת ההסבר לרמתו ומדגישה את החשיבות של בירור, כחלק מן השיחה, את הדרך בה הילד קיבל ותפס את דברינו. לדוגמא, כאשר רוצים להסביר לילד על טרשת נפוצה, לרוב תהיה זו טעות להגיד כי זו מחלה של מערכת העצבים המרכזית. ילדים עם חשיבה קונקרטית יפרשו זאת שאימא חולה מכיוון שעיצבנו אותה (מכיוון שהמילים עצבים ולעצבן דומות), או שאסור כעת לעצבן את אימא כי זה מה שעושה אותה חולה (על אף היתרונות היכולים להיות במצב שכזה, אין זה בריא לילד לחיות עם חשיבה כזו).
התלות באימא – ילדים תלויים באימא, היא חלק חשוב מהם שבלעדיו, לפי תפיסתם, לא יוכלו להתקיים בעולם. אימא נותנת אוכל, מבינה אותם, יודעת לפנק, מטפלת בהם שהם חולים ו... מה לא בעצם. לכן הפחד הגדול ביותר שיכול להיות הוא שאימא לא תהיה יותר. לעיתים ילדים מבצעים קישור בין מחלה ומוות, גם מילים כגון תרופה, בית חולים, אמבולנס יכולות לעורר מחשבות כאלו. חשוב שהילד יהיה בטוח בסופה של השיחה שאימא תישאר לצידו ותטפל בו.
אלו חלק מן העקרונות החשובים, אליהם כדאי לשים לב בשיחה עם הילדים. כעת תורכם, כיצד סיפרתם? כמה זמן חיכיתם? איך היו התגובות? האם יש לכם טיפים להורים האחרים? שתפו אותנו, אני בטוח שהידע הזה יוכל להקל ולעזור.
תגובות

פסיכולוג רפואי מומחה.
עוד פוסטים בבלוג: הבלוג של ערן ברקוביץ - מאחורי הנפש
דיווח מה ECTRIMS 2024: עידכון הקירטריונים לאבחון טרשת נפוצה
ד
קראו עוד
סלמה בלייר פורשת מ"רוקדים עם כוכבים"
בלייר המאובחנת עם טרשת נפוצה השתתפה בתוכנית ונאלצת לפרוש בעקבות המלצת הרופאים
קראו עוד
כמה מילים על חייו ומותו של רוני פינקוביץ' שבחר בהמתת חסד
בשבוע שעבר פורסם שהשחקן והבמאי רוני פינקוביץ', שהתמודד עם טרשת נפוצה מזה למעלה משלושה עשורים והיה מרותק לכיסא גלגלים...
קראו עוד
מיזם מעניין למטופלי טרשת נפוצה בתקופת הקורונה
תקופת הקורונה שעברה, וכנראה זו שהולכת עוד לבוא פוגעות ברצף הטיפולי והשיקומי של המטופלים לכן יש למצוא פתרונות להמשך התוכנ...
קראו עוד
בחירות 2019 – הכל זה מלמעלה
שלום לכולם,למי שלא מכיר אני ערן, פסיכולוג רפואי, ולאורך השבוע פוגש באנשים רבים במסגרות שונות, בנוסף גם מנגיש מידע רפואי ...
קראו עוד
אודי דנקר
ערן,
אני תמיד נהנה לקרוא את דבריך. השילוב בין גישה אישית ומידע ישיר, מזכיר לי קצת את עצמי.
כשהייתי חולה מאוד, שישה חודשים לא עבדתי. בני בן ה 4 אז, שהיה מבקר אותי בבי"ח. מצב ממש לא קל. אמר לי: "אבא מקולקל, אני רוצה להחליף אותו לאבא חדש" כמובן שזה הפגיש אותי עם תחושות כאב ואשמה. אך דרך משפט זה עזרנו לו לעבד את הנושא שאבא חולה, זה זמני, הוא מחלים, יש תקווה. אך גם להכיל את רגשות הכעס, אכזבה, דאגה וחרדה שלו.
ערן ברקוביץ
אודי,
אין זה פשוט, להיות במצב רפואי כפי שתיארת ולשמוע את הדברים הללו מבינך. במהלך מספר טיפולים שביצעתי, אנשים תיארו לי סיטואציות דומות כנקודת השבירה.
אני שמח לשמוע, שהצלחת לראות את משפטו של הילד כהצגה של צרכיו ולא כמשפט תוקפני, על אף שמניתוח מן הצד זה נראה ברור, בזמן האמת, "כשהברזל חם", שאיננו במיטבנו, קשה להבחין בדברים הללו ואני מניח שכישוריך כמטפל באו כאן לעזר רב.
אני תקווה שאנשים שקוראים דברים אלו, יראו עד כמה חשוב ההסבר המותאם לילדים.
ורד עזריאלי
חשוב מאוד!!!
אני מוצאת שאחד הדברים שהכי קשה להורים לעשות הוא לשתף את ילדיהם במחלתם.
הדבר מצריך אנרגיות נפשיות מצד ההורה ואין מדובר בשיחה חד פעמית.
מצטרפת לדבריו של ערן על החשיבות של הדיאלוג עם הילד וקיום שיח פתוח בהתאם ליכולת בכלתו על אף המשימה הקשה .