מינרבה1
היכן רשימת החברים ?
עוד פוסטים בבלוג: סוכרתית
סוכר נמוך בערב ?
רמת סוכר בערב
קראו עוד
רביב דרוקר - המקור 31.12
חובה לצפותכל מה שרופאים לא אומרים לפני הטיפול, הניתוח, האבחנהמה מסתירים מהחולהמיועד בעצם לחולי סרטן, אבל כולם יכולים ללמ...
קראו עוד
רופאים , תרופות
הייתי אצל רופא , מאחר ואיני מאוזנת.התחלתי להזריק אינסולין, לפני חצי שנה אבל הבעיות לא נפתרו.הוסיפו לי כדור - נובונורם , ...
קראו עוד
אלטרקסין
פיצוי
קראו עוד
אחרי הטיפולים הכימותרפיים
https://www.haaretz.co.il/news/health/.premium-1.6677650 אבים סבורים שאחרי הטיפולים הבריאו ו וחוזרים לשגרה.האמת היא...
קראו עוד
אורית זאבי יוגב
מעניין. יחד עם זאת אני מכירה אנשים שיש להם זכרונות מגיל שנתיים איך זה מוסבר? אורית
ד"ר דינה ראלט PhD
האם נשכח דברים גם כשנלמד דברים חדשים בגילים מאוחרים יותר? האם איזור ההיפוקמפוס משתנה גם בגילים מבוגרים?
דר אלישבע מילוא
לדינה:
המוח הוא פלסטי ומשתנה לאורך כל חיינו.. למשל, אם רוצים להגביר את יכולת החשיבה שלנו עלינו ללמוד משהו חדש לגמרי. למשל: שפה חדשה, נגינה ,שימוש בכלי חדש. לימוד חדש בגיל בוגר מחדד את המחשבה ומונע דמנציה.
לאורית:
הממוצע של חוסר זכרון ילדות הוא בגיל 4,5. כמובן שכמו בכל התפלגות סטטיסטית, יש יוצאים מן הכלל. לעיתים קרובות זוכרים ארועים מגיל מוקדם שהיתה להם משמעות ריגשיות. הזיכרון הריגשי באמיגדלה קיים מגיל אפס.(על כך אכתוב בפוסט הבא.)
איימי
מעניין למה לימוד דברים חדשים יותר חשוב מזכרונות.
דר אלישבע מילוא
לאיימי זו באמת שאלה לא פשוטה .אבל מסתבר שגם במוח הבוגר לימוד של דבר אחד בא על חשבון משהו שכבר נלמד והיה ידוע. חיסכון במקום האיחסון. אינפורמציה שהיא כבר פחות רלבנטית נמחקת במעין "ישן מפני חדש תוציאו". זה ,אני מניחה אינו כל הסיפור ,אך אלה הממצאים הנוכחיים.
אורית זאבי יוגב
הבעיה היא שבכל הנוגע לזכרונות ילדות :הגוף זוכר את שהמוח שוכח". למרות שאין זיכרון של האירוע ישנם כאבי בטן או מגרנות שהם בפירוש תוצר של אירוע טרומטי, שנשכח מהמוח אבל לא מהגוף. הייתי שמחה להבין איך אילו נשמרים? אורית
ד"ר דינה ראלט PhD
האם קראתם את ספרו של אלווה נואה? אהבתי את הכותרת - למה אתה לא המח שלך... (טרם קראתי אותו)
http://www.sciencenews.org/ view/generic/id/42642/ description/Book_Review_Out_ of_Our_Heads_Why_You_Are_Not_ Your_Brain_and_Other_Lessons_ from_the_Biology_of_ Consciousness_by_Alva_No
דר אלישבע מילוא
יש זיכרונות שונים: זיכרון דקלרטיבי- מוהר מודע שמקומו בהיפוקמפוס. זהו מבנה שהתפתח במוח מאוחר מאוד באבולוציה. לעומת זאת האמיגדלה ששם מרכז הזכרון הריגשי זוכר הכל החל מיום לידתינו . זהו מבנה פרימיטיבי שקיים החל מהזוחלים בשל חשיבותו להישרדות. . פחד הוא מנגנון הישרדותי קריטי. זוהי בדיוק הבעיה גם בטראומה בגיל מבוגר .בשל הדיסוציאציה, יש חוויה אבל היא לא רשומה כזיכרון דקלרטיבי- מוצהר . נותר רק הפחד המשתחזר.
יש לי מטופל שהיה באינקובטור שנה שלמה. וטופל מסיבית כולל מספר ניתוחים מהיותו תינוק היה בחרדה קשה ממקומות סגורים, או כשראה רופאים . כמובן שהוא לא זוכר דבר ,אבל ,כמו שציינת ,ה"גוף" זוכר.
דר אלישבע מילוא
אורית, אם לא ברור ,כתבי לי.מה שחשוב לציין הוא שהאמיגדלה זוכרת מיום אפס וההיפוקמפוס זוכר רק מגיל 4-5.
אורית זאבי יוגב
תודה אלישבע. עכשיו הבנתי. איך אפשר לתת מילים לזיכרון רגשי? אורית
דר אלישבע מילוא
פרויד דיבר על העלאת קונפליקטים לא מודעים למודע ובאופן כזה הסימפטום אמור להיעלם. בעצם, הוא גילה שהדברים אינם כך. בעצם מפרנצי ובעיקר וויניקוט שמים דגש על החוויה בטיפול כתוצאה מהמפגש בין המטפל והמטופל. נוצרת חוויה חדשה."לחיות את העבר בהווה" אלא שבהווה המטפל נמצא בהינתנות מוחלטת כמו האם הטובה דיה שמתאימה עצמהלתינוק.החוויות המשתחזרות הן לוא דווקא החוויות המקוריות, אלא היטל של הן. חויות שמתחברות לזכרון שבאמיגדלהת וא יש מילים.
דר אלישבע מילוא
הי דינה,
לא הספקתי לקרוא את הספר שדברת עליו.
.על מה הוא?
מיכל אפק
נושא מרתק, תודה
דר אלישבע מילוא
אכן, נושא מרתק.. ככל שיש יותר ממצאים ומחקרים נמצא שהזיכרון הוא ממש לא "הקלטה" מדוייקת של המציאות.