דיכאון וחרדה
חברים (28,529)מנהלי קהילה

אורית זאבי יוגב
מ.א בפסיכולוגיה קלינית – רפואית מן האוניברסיטה העברית בירושלים ותואר מ.א קליני בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת חיפה.
זוכת פרס האוניברסיטה ע"ש קלנר על הישגים יוצאי דופן בטיפול במשפחות רב בעיתיות.
עבדתי הרבה עם הריונות בסיכון ובמחלקות פסיכיאטריות סגורות. בשנים האחרונות בעקבות עבודה במרפאה אנדוקרינולוגית עוסקת רבות בהשמנה קיצונית של מבוגרים, נוער וילדים ואף כתבתי על כך ספר, "רדו ממני", שמשפיע על אופן ראיית הנושא והטיפול בו.

ד''ר אורן טנא
פסיכיאטר מומחה, מנהל המערך הפסיכיאטרי באיכילוב
מייסד ומנהל רפואי של מכון מנטליקס, מרצה מבוקש באקדמיה ובחברות מסחריות, מגיש התוכנית ד"ר נפש בערוץ דוק

ד"ר עודד טלמור
פסיכיאטר מומחה למבוגרים
עוסק באבחון, ייעוץ וכתיבת חוות-דעת במצבי דיכאון, חרדה, פוסט טראומה, OCD ומשברי חיים/
שיחה חדשה בקהילת: דיכאון וחרדה
תגובות
תגובות

בשעה האחרונה
ביוטיוב:

תגובות
תגובות

לפני 2 ימים
פירוש השיר: "פרשת משפטים – גר יתום ואלמנה".
.
השיר מתחיל בציטוט ""גֵּר...יָתוֹם וְאַלְמָנָה – לֹא תְּעַנּוּן",
ושואל, למה יש את התוספת הלכאורה מיותרת "כי חנון אני", אנו יודעים שהשם רחמן, למה יש את התוספת הזאת שם?
בנוסף, למה הציווי הוא דווקא על יתום ואלמנה?
את האחרים מותר לענות?
בוודאי שלא.
אז למה יש דגש על "יתום ואלמנה"?
.
ואז השיר מסביר, שאנשים מפחדים מהחזקים כי יש להם את הכוח לפגוע בחזרה.
היום זה מתבטא בסוללה של עורכי דין אם רק מישהו יתעסק קצת עם איזה מיליארדר, הוא יסתבך שנים במשפטים וסביר להניח שיצטרך לפצות אותו על כך או יישב בכלא.
לעומת זאת, החלשים, אפשר לפגוע בהם בלי לחטוף נזק, לכאורה.
באותה תקופה זה היה בעיקר הגרים היתומים והאלמנות.
הגרים הם אנשים שמקורם זר והתגיירו, הצטרפו לעם ישראל.
בזר אנשים פוגעים ביתר קלות.
היתומים, הם ילדים שהוריהם נפטרו, בעבר הייתה יותר תלות במשפחה ולא היה אירגונים מדינתיים כמו ביטוח לאומי, ולכן יתומים שאיבדו את הוריהם היה להם מאוד קשה להסתדר.
כך גם האלמנה, הגברים בעיקר היו עובדים כי העבודה הייתה פיזית והאלמנה הייתה מתפרנסת בדוחק ובעניות.
לכן הם מייצגים את החלשים בחברה.
יש אנשים אכזרים, שנטפלים לחלשים, לחסרי הגנה.
השם מזהיר את אותם אכזרים ומסביר להם שרק נראה שהיתומים והאלמנות חסרי הגנה.
אם האכזרים יפגעו בהם, השם (מידת הדין) יחזיר להם כגמולם.
לכן לא כדאי להם להזיק.
.
אך יש פה שאלה, אם השם יפגע באכזרים שפוגעים בחלשים, גם אם החלשים הם לא צדיקים?
זאת אומרת, מידת הדין, זו מידת הצדק.
מה אם מגיע לחלשים להיפגע?
ולכן התורה כותבת, "כי חנון אני".
יש גם את מידת הרחמים, את החנינה, את הנתינה בחינם גם מעבר לגבולות הדין, מתנה.
ואם רק היתומים והאלמנות – או ה"עני", (אדם שחסר לו מאוד) או כל עשוק אחר, יפנה לקב"ה בתחינה, השם, יגלה את מידת הרחמים שלו ויקבל את תפילתו.
(אגב זה לא אומר שייראו את התוצאה מיד כי יש גם רחמים נסתרים)
.
והסיבה לכך היא כשדווקא כשאדם מתייאש מבני אדם שיעזרו לו, כשהוא פונה להשם במצוקה גדולה ויודע שרק השם יכול להושיע אותו – אז תפילתו נענית.
למה?
כי הוא מגיע להשגה רוחנית גבוהה.
הוא מבין ששום אדם לא יכול לעזור לו, שהוא לא יכול להתמודד בעצמו, והוא צריך עזרה משמיים.
אך למה זו השגה גדולה כל כך?
כי רובנו, חיים באשליה רוב הזמן, שאנו מסוגלים לבד, ו"רק שהשם לא יפריע".
אבל זו אשליה.
במציאות, כדי שאדם יוכל לתפקד ברמה הכי בסיסית, לראות לשמוע, לנשום וכו'.
זה כל כך הרבה מערכות, שהשם נותן לו בכל רגע ורגע את כוח החיים שמחובר לגוף ומפעיל אותן, ונס מתרחש בכל רגע שאין שגיאה בכל המערכות המורכבות האלה.
אך זה קורה בכל רגע, והאדם רגיל לכך עד שנוצרת האשליה, שזה נורמלי שהכל פועל באופן תקין וחריג שיש תקלה.
כשהאמת היא, שאנו צריכים להודות על כל נשימה ונשימה כי זה לגמרי לא מובן מאליו!
.
כשאדם חזק, בריא פיזית, בעל יכולת כלכלית, קשרים חברתיים וכו'.
הוא סומך על כל כך הרבה גורמים, על עצמו, על חבריו, על משפחתו, על הצבא, על השב"כ, על מומחי כלכלה שאומרים שהכלכלה לא תיקרוס וכו'.
ולכן גם אם הוא אדם מאמין ומתפלל להשם, זה לא מגיע מעומק הלב.
אותו אדם חושב לעצמו שהוא יכול להסתדר בלי העזרה של השם.
ולכן הוא חי באשליה.
.
לעומת זאת אותו אדם שמבין שהוא במצוקה, שאף אדם לא יכול לעזור לו, רק השם.
מתעלה בדרגתו הרוחנית, קדוש יותר.
כי הוא מבין בחווייתו תובנה חשובה ביותר – רק השם יכול לעזור לו.
לכן הוא קרוב יותר להשם, ולכן תפילתו שמגיעה מעומק הלב – נענית.
.
השיר מסתיים בתהיה, אולי המסר העיקרי בפרשת משפטים – הוא להכניס את השקלול הרוחני כששופטים את המציאות?
ואולי לא צריך להגיע למצוקה חריפה כדי להגיע לתובנה – שרק השם יכול לעזור?
ואם האדם יגיע לתובנה הזאת לפני – הוא יוכל להיוושע גם בלי להגיע למצוקה חריפה?
.
הנס שקרה היום במרכז, הוא אולי בזכות כל אלה שהתפללו לגאולה כשראו את האכזריות של חמאס במצג גופות משפחת ביבס.
מי יודע, אולי זה מה שהציל אותנו ממגה פיגועי תופת?
.
מאחל לכולנו גאולה פרטית וכללית בקרוב מאוד!
שבת שלום עם ישראל!
gmgm
מקבל מטוטרקס 20 מג בזריקה פעם בשבוע עקב מחלת פרקים לאחרונה עקב ריפלוקס נתנו לי נקסיום 40 קראתי בעלון שזה יכול לגרום לרעילות של המטוטרקסט מישהו שמע יודע